۰ نفر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران؛

عرضه برنج خارجی تا آرامش بازار ادامه دارد

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۵۰
کد خبر: 600217
عرضه برنج خارجی تا آرامش بازار ادامه دارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اکنون برنج خارجی در حال تزریق به بازار است و تا ایجاد آرامش در بازار ادامه می یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «یزدان سیف» درباره چرایی افزایش قیمت برنج افزود: هرچقدر از فصل برداشت برنج فاصله می‌گیریم به جهت کاهش عرضه‌ای که وجود دارد و دوم هزینه‌های ناشی از انبارداری و سایر هزینه‌های ناشی از ریسک نگهداری برنج خود به خود قیمت سطح برداشت از بازار فاصله می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در سال زراعی جاری دو عامل در افزایش قیمت برنج داخلی تأثیر داشت یکی کاهش تولید برنج در سطح داخل به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در کشور و دوم افزایش هزینه‌های تولید در حوزه دستمزد کارگری است.

وی عامل دیگر را افزایش نرخ ارز امسال نسبت به سال گذشته دانست و اظهار داشت: طبق قوانین جاری کشور به استناد قوانین بالادستی ۴۰ درصد فقط در حوزه دستمزد افزایش قیمت داشتیم که این مهم در افزایش هزینه‌های تولید اثرگذار است.

سیف، گفت: با توجه به کاهش تولید برنج و به عبارتی عدم تعادل عرضه و تقاضا نرخ تورم، موجب افزایش قیمت برنج داخلی شده است.

وی افزود: برنج داخلی به دلیل فرهنگ مصرفی مردم جایگزینی برای آن وجود ندارد و قابل تغییر در کوتاه‌مدت نیست عملاً ما در این حوزه فقط با عرضه برنج خارجی می‌توانیم کمبود را جبران کنیم که در دو مقطع این اتفاق رخ داد که در مهرماه تزریق جدی انجام شد و مجدد در این مرحله در حال انجام است و تا آرامش بازار ادامه خواهد داشت.

 طبق آمارهای موجود نیاز سالیانه کشور به برنج سه میلیون تن است که هر ساله بخش عمده آن از تولیدات داخلی و بخشی از محل واردات تأمین می‌شود.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۷۰۰ هزارتن برنج از محل واردات تأمین و وارد کشور شده است.