۰ نفر

۱.۶میلیون تن روغن خوراکی در بازار توزیع شد

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 598918
۱.۶میلیون تن روغن خوراکی در بازار توزیع شد

مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از توزیع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن روغن خوراکی طی ۹ ماه از سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ «حجت براتعلی» با بیان اینکه روغن‌های توزیع شده از محل ذخایر استرتژیک این شرکت است افزود: بخشی نیز توسط بخش خصوصی برای تنظیم بازار این کالا از طریق شبکه‌های سراسری توزیع و عرضه شده است.

مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران میزان توزیع روغن از ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران طی مدت ۹ ماه را در حدود ۸۹۵ هزار تن اعلام کرد و اظهارداشت: بخش خصوصی نیز بیش از ۴۰۰ هزار تن روغن در بازار توزیع کرده است.

 وی تصریح کرد:  بخشی از روغن توزیع شده نیز از محل استحصال دانه‌ های روغنی وارداتی به کشور، به میزان ۳۵۸ هزار تن توزیع شده است.

براتعلی گفت: در مجموع توزیع روغن از محل ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران، بخش خصوصی و استحصال دانه های روغنی  به بیش از ۱.۶ میلیون تن (از آغاز سال تا پایان آذرماه) رسیده است.

وی افزود: اکنون میزان موجودی و ذخایر استراتژیک روغن خوراکی در کشور مطلوب است.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها سالانه نزدیک دو میلیون تن روغن خام از محل واردات و ۱.۵ میلیون تن روغن خام از تولید داخلی و استحصال دانه های روغنی وارداتی تامین می شود همچنین میزان ظرفیت ذخیره‌سازی (تکمیلی) روغن خام کشور را ۶۰۰ هزار تن است.

از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

روغن خام و بخشی از دانه روغنی مورد نیز کشور از کشورهای روسیه، مالزی،  اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین می شود.