۰ نفر

پاکستان خواستار گسترش همکاری‌ با ایران در حوزه کشاورزی شد

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۳۸
کد خبر: 596473
پاکستان خواستار گسترش همکاری‌ با ایران در حوزه کشاورزی شد

وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان تبادل تجربیات با ایران در حوزه گیاهی و محصولات زرعی را به نفع مردم دو کشور دانست و از گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش کشاورزی استقبال کرده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید فخر امام» در دیدار «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در اسلام‌آباد که مقامات ارشد وزارت امنیت ملی غذایی پاکستان نیز حضور داشتند،  آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و تسهیل فعالیت‌های بازرگانی در مرزهای مشترک را بررسی کردند.

سفیر ایران خواستار اقدامات جدی طرف پاکستانی برای رفع ممنوعیت صادرات سیب ایران به آن کشور و مراودات بیشتر دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و وزارت امنیت ملی غذایی شد.

 در این نشست طرفین طبق مصوبات نهمین کمیته تجاری مشترک در تهران، بر برگزاری کمیته فنی مشترک با هدف رفع موانع تجاری تاکید کردند.

سفیر کشورمان به توضیح توانمندی‌های تولید ماشین آلات صنعتی ایران پرداخت که مورد استقبال وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان قرار گرفت.

وزارت امنیت ملی غذایی پاکستان در بیانیه خود به نقل از اظهارات سفیر ایران نوشت: حسینی گفت که ایران محصولات کشاورزی متعددی را از پاکستان وارد می‌کند.

وی افزود: ایران در سال گذشته ۵ هزار تن مرکبات  و مقدار زیادی برنج از این کشور همسایه وارد کرده است و در عین حال ایران بازار قابل توجهی برای دام زنده و گوشت قرمز، شیلات و غیره دارد.

سفیر ایران در پاکستان به اطلاع وزیر پاکستانی رساند که ایران ۱۰۴ مگاوات برق به پاکستان صادر می کند. دو کشور ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و باید از آن برای تقویت همکاری‌های متقابل استفاده کنند.

روابط عمومی وزارت امنیت ملی غذایی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سید فخر امام از پیشنهاد ایران مبنی بر معافیت همه تعرفه‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی بین دو کشور  استقبال کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان با بیان توانمندی این کشور در زمینه مرکبات، برنج، انبه، پیاز، سیب زمینی، شیلات و دام گفت: پاکستان می تواند تمام نیاز برنج ایران را تامین کند.

فخر امام اظهار کرد که پاکستان قابلیت صادرات ۸ میلیون تن برنج را دارد. ‌همچنین این کشور در فصل گذشته حدود ۱۴۴ هزار تن انبه را به خارج از کشور صادر کرد و از این رو صادرات آن به ایران نیز دارای پتانسیل عظیمی است.

وی ضمن قدردانی از سفیر کشورمان، بر روابط صمیمانه و دوستانه دو همسایه از سال ۱۹۴۷ (از زمان تاسیس کشور پاکستان) تاکید کرد.

فخر امام افزود: ایران اولین کشوری بود که پاکستان را به رسمیت شناخت. دو کشور تاریخ و ادبیات مشترکی دارند و با توجه به علاقه قلبی متقابل باید روابط دوجانبه خود را تقویت و بهبود بخشند.

«طاهر خورشید» قائم مقام وزارت امنیت ملی غذایی پاکستان نیز در این دیدار گفت که مرزهای مشترک طولانی بین دو کشور برای تسهیل و تسریع تجارت کالاهای فاسد شدنی ایده آل است.