۰ نفر

اعطای مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ ای به اتحادیه سراسری زنبورداران ایران

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
کد خبر: 595673
اعطای مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ ای به اتحادیه سراسری زنبورداران ایران

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری آموزش و اشتغال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، توسعه فعالیت‌های مهارتی زنبورداران کشور آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و اشتغال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتحادیه سراسری زنبورداران ایران با هدف برگزاری دوره‌های توانمندسازی مهارتی به صورت آنلاین و حضوری جهت متقاضیان اشتغال و کارآفرینی در حوزه زنبورداری، امروز یکشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ به امضای «محمدرضا شاه‌پسند»، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و «میرمحسن موسویان»، مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران رسید.

بنابراین گزارش، شاه‌پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این مراسم با اشاره به جمعیت پرشمار زنبورداران در کشور گفت: سازمان آمادگی دارد تا زمینه آموزش مهارت در مشاغل مرتبط با زنبورداری، استانداردها و دوره‌های آموزشی را فراهم نماید.

وی افزود: با توجه به تمکّن مالی ضعیف زنبورداران در سراسر کشور، به منظور حمایت بیشتر از این گروه تلاش می‌شود بخش عمده ای از دوره‌های آموزشی با امکانات و زیر ساخت‌های دولتی سازمان فنی و حرفه ای و به صورت رایگان برگزار شود.

شاه‌پسند، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه از اعطای مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای به «اتحادیه سراسری زنبورداران ایران» خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با همکاری دو طرف تربیت نسل جدید زنبورداران حرفه ای و با مهارت بالا محقق شود.

وی همچنین تصریح کرد: ثبت نام و اطلاعات زنبورداران کشور به زودی در پورتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آغاز می‌شود.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تشکر از هیات مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران و همچنین روابط عمومی و امور بین‌الملل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران که در هماهنگی‌های لازم برای تحقق این تفاهم نامه مهم افزود: با این اتفاق زمینه ارتقای اصولی آموزش زنبورداری فراهم خواهد شد و حیت در اجرای کنسرسیوم خوبی که چندی پیش اتحادیه سراسری زنبورداران ایران با بخش خصوصی متعقد کرده بود عملیاتی شود.

اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها «شریک مهارتی» سازمان فنی و حرفه ای می‌شوند

در ادامه «میرمحسن موسویان»، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران با اشاره به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری زنبورداران در کشور، گفت: ۹۰ درصد این افراد دارای شناسنامه زنبورداری هستند و تحت نظر ۲۷۰ شهرستان دارای اتحادیه فعالیت می‌کنند که نیاز به مهارت‌آموزی اصولی مبتنی بر استانداردهای به روز شده در رشته زنبورداری را دارند.

موسویان ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن تفاهم‌نامه مذکور، زمینه مساعدی برای مهارت‌آموزی زنبورداران سراسر کشور فراهم شود و به این ترتیب با هماهنگی اتحادیه سراسری و اعضای آن در اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌های شهرستانی فصل نوینی در زمینه آموزش و مهارت آموزی زنبورداری برای تمام زنبورداران کشور آغاز شود.

وی در حاشیه این دیدار در خصوص جزییات مکانیسم اجرایی این تفاهم نامه مهم و صدور مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای به اتحادیه سراسری زنبورداران ایران و متعاقب آن استفاده از ظرفیت اتحادیه‌های استانی از این موقعیت ارزشمند آموزشی گفت: در این رابطه و بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه مقرر شده است تا به‌منظور سیاست‌گذاری، تدوین برنامه اجرایی و نظارت بر حسن اجرای این تفاهم‌نامه، یک کمیته راهبری متشکل از یک نفر به نمایندگی از طرف اتحادیه سراسری زنبورداران ایران و یک نفر از دفتر راهبری اجرای آموزش به نمایندگی از سازمان تشکیل ‌شود تا مصوبات این کمیته و برنامه‌های اجرایی آن به صورت پروژه‌ای تدوین و پس از تصویب در کمیته راهبری، لازم الاجرا شود.

موسویان در مورد زمان آغاز این تفاهم نامه که مدت زمان اجرای آن برای ۴ سال خورشیدی است و البته امکان تمدید نیز دارد گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، همانطور که آقای دکتر شاه پسند معاون محترم سازمان فنی و حرفه ای گفتند اتحادیه سراسری زنبورداران «شریک مهارتی» این سازمان شده است و نکته قابل توجه دیگر اینکه تفاهم نامه منعقد شده نخستین تفاهم‌ نامه از این دست است که با یک اتحادیه ملی کشاورزی منعقد شده است که در این رابطه جا دارد جهت ارج نهادن به جایگاه خاص زنبورداری در حوزه کشاورزی، از حسن تدبیر سازمان فنی و حرفه ای در این رابطه  تشکر کنم.

که برای استفاده از این ظرفیت ارزشمند  از زمان امضا برای طرفین لازم الاجراست و اتحادیه سراسری زنبورداران ایران در یک فرجه زمانی بسیار کوتاه نسبت به معرفی نماینده برای حضور در کمیته راهبردی اقدام خواهد کرد تا برنامه‌های اجرایی به صورت پروژه‌ای تدوین و پس از تصویب در کمیته راهبری، اجرا شود.

برگزاری دوره‌های توانمندسازی مهارتی به صورت آنلاین و حضوری جهت متقاضیان اشتغال و کارآفرینی در حوزه زنبورداری؛ همکاری در توسعه راه اندازی کسب و کارهای مهارتی نوآورانه پایدار در حرفه زنبورداری و مجموعه مشاغل وابسته بر پایه پتانسیل‌های منطقه ای استان‌های هدف در سطح کشور؛ کمک به ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی روستایی به‌واسطه ایجاد و ارتقاء شایستگی‌ها و مهارت‌های شغلی بر اساس نتایج نیازسنجی آموزشی و شغلی در روستاها؛ همکاری در سنجش و ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان گواهینامه‌های مهارت مشاغل در حرفه زنبورداری و فعالیت‌های مهارتی بر اساس استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از محورهای تفاهم نامه است.

لازم به ذکر است جزییات بیشتر و متن این تفاهم نامه که در ۸ ماده و ۲ نسخه، هم ارزش تهیه‌شده، بعد از امضای طرفین لازم‌الاجرا شده است.