۰ نفر

باغداران و زنبورداران هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند

۵ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۱۹
کد خبر: 593515
باغداران و زنبورداران هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به باغداران و زنبورداران توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: امروز در ارتفاعات استان های کرمان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و نواحی مرکزی خلیج فارس بارش پراکنده داریم‌.

وی ادامه داد: روز دوشنبه در استان های کرمان، هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ می دهد.

حقیقت روز سه شنبه از جوی آرام در اکثر نقاط کشور خبر داد و گفت: روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی از سمت جنوب غرب، در استان های واقع در غرب و جنوب کشور بارش باران انتظار می رود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: روز سه شنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده های جوی پیش بینی می شود.

به گفته وی، طی امروز و فردا در استان های ساحلی خزر و اردبیل افزایش نسبی دما انتظار می رود.

حقیقت در توصیه ای به زنبورداران گفت: با توجه به ماندگاری هوای سرد طی ۲ تا ۳ روز آینده در نیمه شمالی کشور، کندوداران از کندوها بویژه صبح هنگام مراقبت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان نسبت به عایق بندی سیستم های آبیاری تحت فشار اقدام کنند تا باعث ترکیدگی سیستم ها نشود، همچنین کشاورزان نیمه شمالی و نیمه جنوب شرق طی ۲ تا ۳ روز آینده از هرگونه محلول پاشی و سم‌پاشی اجتناب کنند و به هیچ عنوان کود نیتروژن در مزارع استفاده نکنند چرا که سرما را ۲ چندان می کند.

وی با تاکید بر توقف هرس باغات نیمه شمالی کشور گفت: دامداران راستای البرز و جنوب شرق به سبب احتمال رعد و برق مراقبت های لازم را به عمل آورند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار متوسط بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۴۰.۹ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۶۸ میلی متر و دوره نرمال بلندمدت ۶۳.۲ میلی متر بوده که این امر کاهش ۲۷.۱ میلی متر نسبت به سال قبل و ۲۴ میلی متری دوره نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار در خیلی از مناطق نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارش داریم و تنها در استان های یزد، البرز، مرکزی و گیلان افزایش بارش داشتیم.

حقیقت بارش های زمستان را نرمال و قدری بیش از نرمال پیش بینی کرد و گفت: البته بارش های نرمال زمستان، کم بارشی قبل را جبران نمی کند.

وی گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون بارش ها نسبت به دوره بلندمدت و مدت مشابه سال قبل همچنان کمتر از نرمال است، اما در دی ماه بارش در اکثر نقاط نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود.