۰ نفر

مدیر امور عشایر استان تهران خبر داد؛

توسعه صندوق‌های خرد زنان عشایر

۳ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبر: 592683
توسعه صندوق‌های خرد زنان عشایر

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به اینکه عشایر استان سالانه بیش از۶۰ هزار تُن محصولات لبنی، دامی و پروتئینی تولید و روانه بازار می کنند، از تحقق توسعه صندوق‌های خرد زنان عشایر با هدف توسعه فعالیت زنان عشایر استان تهران خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فرشید ذبیحی در تشریح فعالیت زنان عشایر استان تهران از طریق توسعه صندوق های خرد زنان عشایر در مناطق عشایری گفت: در راستای سیاست‌های سازمان امور عشایر ایران و ارتقاء معیشت زنان عشایری تاکنون ۱۱ صندوق در استان تهران تاسیس و ۳۶۱ نفر از زنان عشایری استان تهران در صندوق‌های خرد زنان عضو و مشغول کار تولیدی و عرضه در بازار مصرف هستند.

وی افزود: این صندوق‌ها، تشکل های محلی هستند که با زمینه سازی های لازم از سوی دفتر زنان روستایی و عشایری ایجاد و دسترسی به منابع مالی و استفاده آسان از تسهیلات کم بهره برای فعالیت های دامپروری و کشاورزی را امکان پذیر می سازند. توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای زنان بی سرپرست یا بدسرپرست بیش از هر چیز نیاز به سرمایه هرچند اندک دارد تا افراد فاقد سرمایه اولیه بتوانند فعالیت های اقتصادی خود را شروع کنند و این امر در مورد زنان عشایری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ذبیحی ادامه داد: این صندوق‌ها در شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، شمیرانات، دماوند و فیروزکوه تاسیس شده و بنا داریم با حمایت سازمان امور عشایر کشور این صندوق‌ها در استان تهران توسعه پیدا کند. سرمایه فعلی این صندوق‌ها بیش از ۶۰۰ میلیون تومان است. در حقیقت زنان عشایر در قالب این صندوق‌ها در پرورش دام، تولید لبنیات و همچنین کشت و جمع آوری گیاهان دارویی، زعفران و تولید صنایع دستی فعالیت دارند.

مدیر امور عشایر استان تهران با تاکید بر اینکه جامعه عشایر استان تهران سالانه بیش از ۶۰ هزار تُن محصولات لبنی، دامی و پروتئینی تولید و روانه بازار مصرف می کنند، افزود: حدود ۴۰ درصد این محصولات که بیش از ۲۵ هزار تُن است توسط زنان عشایر تولید می شود. بر همین اساس با توجه به نقش زنان عشایر در تولیدات دامی و صنایع دستی، توسعه صندوق های خرد زنان عشایر در مناطق عشایری رشد و پویایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در هر صندوق حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر از زنان عشایر عضو هستند که ماهیانه مبلغی به عنوان سرمایه گذاری در صندوق خود واریز می کنند و پس از گذراندن ۶ ماه کلاس‌های آموزشی مشغول به فعالیت تولیدی می‌شوند.