۰ نفر

انار مورد نیاز شب یلدا تامین است

۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴
کد خبر: 590678
انار مورد نیاز شب یلدا تامین است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انار مورد نیاز شب یلدا تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم، گفت: امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انار در سطح ۹۰ هزار هکتار از باغات کشور تولید می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «زهرا جلیلی مقدم»  افزود: استان‌های فارس، سمنان، یزد، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان و مازندران به ترتیب عمده ترین تولیدکنندگان این محصول هستند.

ایران سومین تولیدکننده انار جهان 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه سوم تولید انار جهان را دارد، افزود: اکنون کشورهای هند، چین و ایران از لحاظ تولید و سطح زیرکشت به ترتیب رتبه های اول تا سوم دنیا را دارند.

جلیلی مقدم اظهارداشت: اکنون کشور هند با دو میلیون و ۴۴۲ هزار تن رتبه اول، چین با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رتبه دوم و ایران با بیش از یک میلیون تن تولید رتبه سوم تولید انار دنیا را در اختیار دارند.

به گفته وی،  کشورهای ترکیه، افغانستان، آمریکا، عراق،  ‌پاکستان، سوریه و اسپانیا نیز در رتبه های چهارم تا دهم تولید انار جهان قرار دارند.

ارز آوری ۵.۲۷ میلیون دلاری انار

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق آمارها سال گذشته ۱۱ هزار و ۹۴۳ تن انار به ارزش ۵.۲۷ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.

به گفته وی، قیمت جهانی هر کیلوگرم انار  ۹۰ سنت تا یک دلار است.

جلیلی مقدم اضافه کرد: محصول انار کیفی ایران به طور عمده به کشورهای ارمنستان، امارات عربی متحده، کره جنوبی، ژاپن و سوئیس صادر می‌شود.

 طبق آمارها ۶.۵۴ میلیون تن انار در سطح بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی جهان کشت می شود.

بررسی های میدانی از بازار نشان می دهد که در روزهای باقی‌مانده به شب یلدا مانده، قیمت هر کیلوگرم انار از ۱۸ هزار تا ۵۰ هزارتومان به فروش می رسد.