۰ نفر

کاهش قیمت گندم در بازارهای جهانی

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶
کد خبر: 590150
کاهش قیمت گندم در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم ۱۳ دلار کاهش یافت، تجار در انتظار ورود محموله‌های فراوان گندم از استرالیا هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع کالاهای اساسی کشاورزی کاهشی بود. گندم به عنوان محصول استراتژیک ۱۳ دلار در هر بوشل کاهش یافت و به قیمت ۷۷۴ دلار معامله شد.

خبرگزاری رویترز، نوشت: تجار گندم آینده بهتری را برای عرضه این محصول استراتژیک متصور هستند و به این دلیل فعلاً  برای خرید دست نگه داشته‌اند.

رویترز می‌نویسد: قراردادهای گندم در بازار شیکاگو ۰.۴ درصد افت داشت. قرارداد محصول ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود نیز کاهش ۰.۱ درصدی داشت. سویای روغنی هم ۰.۴ درصد با کاهش همراه شد.

رویترز می‌نویسد: قراردادهای آتی محصولات اساسی رشد دارند چرا که تجار و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که کاهش قیمت مقطعی است و در ۶ ماه آتی قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهد بود.

سین وبل اقتصاددان حوزه کشاورزی در بانک ملی استرالیا می‌گوید: با وجود انتظاراتی که برای عرضه گسترده گندم از استرالیا وجود دارد که در کاهش قیمت‌ها تأثیر گذاشته است اما در ۶ ماه آینده قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهد بود.

وی درباره دلیل افزایش قیمت می‌گوید:‌قیمت کود در بازارهای جهانی به عنوان ماده ضروری برای رشد گیاه به شدت افزایش یافته است از سوی دیگر با شیوع کرونا زنجیره عرضه را مختل کرده است. بنابراین در چنین شرایطی انتظار کاهش قیمت وجود ندارد.

در ۶ ماه گذشته افزایش قیمت گاز طبیعی بر قیمت تمام شده تولید کودهای شیمیایی تأثیر گذاشته و قیمت را افزایش داده است به طوری که ۴ کشور به دلیل نگرانی از تأمین نیاز داخل صادرات کود اوره را متوقف کردند.قیمت گاز طبیعی به ۵ برابر رسیده بود.

همچنین شیوع ویروس کرونا باعث به هم زدن زنجیره عرضه و مختل شدن نقل و انتقالات کالا به دلیل محدودیت پروتکل‌های بهداشتی شده است و همه این‌ها در بالا رفتن قیمت جهانی تأثیر گذاشته است.

امروز در بازارهای جهانی سایر کالاهای اساسی نیز کاهشی بود. دانه روغنی سویا ۲.۵ دلار و گیاه روغنی کانولا ۱.۷ دلار کاهش داشت. کاکائو ۲۸ دلار افت کرد و قیمت انواع دام پرواری و دام زنده هم هر کدام ۵۰ سنت کاهش داشتند.