۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

جهش قیمت گوشت به رغم افزایش تولید / دلیل التهاب بازار گوشت قرمز چیست؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبر: 588044
جهش قیمت گوشت به رغم افزایش تولید / دلیل التهاب بازار گوشت قرمز چیست؟

در ماه های اخیر قیمت خرید دام از دامدارن بدون تغییر مانده و همزمان عرضه دام با افزایش همراه بوده است؛ با این وجود آخرین آمار وزارت صمت حاکی از افزایش بیش از ۶۰ درصدی گوشت گوساله در یک سال منتهی به مهر امسال است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛  بر اساس آخرین گزارش وزارت صمت قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله در مهر امسال به بیش  از ۱۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین گوشت گوسفندی با افزایش ۳۳.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۱۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. این افزایش قیمت در حالی است که گزارش مرکز آمار نشان از افزایش کشتار و عرضه گوشت قرمز در مهر ماه سالجاری دارد. 

بر اساس گزارش مرکز آمار مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۳۳ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز است. همچنین مقدار عرضه گوشت در مهر ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ برای گوسفند و بره ۵۰ درصد، برای بز و بزغاله ۱۶ درصد، برای گاو و گوساله ۲۶ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۳۳ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، همچنان نهاده های خوراک با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می ‌شود و خبرها حاکی از آن است که ارز  ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی برای تولید گوشت قرمز دست کم تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

پرسش مهم این است که چرا با افزایش عرضه و کشتار دام و ادامه تخصیص ارز ترجیحی به واردات نهاده‌های دامی، قیمت آن در یک سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده‌است؟

نکته قابل تامل این است که بر اساس یافته های میدانی در بازه زمانی مورد بحث قیمت خرید دام زنده از دامداران تغییر چندانی نداشته است و گاها نزولی نیز بوده است.

کارشناسان از مهمترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز به رغم افزایش عرضه دام و بدون تغییر ماندن قیمت خرید از دامداران را خیز قیمت سایر کالاهای اساسی در بازار می دانند.

هیچ دلیلی در بخش تولید برای افزایش قیمت گوشت قرمز نیست 

منصور پوریان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره، اظهار کرد: در بخش تولید هیچ دلیلی برای افزایش قیمت گوشت قرمز وجود ندارد و جهش قیمت اتفاق افتاده مربوط به بازار مصرف است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حدود ۷۱ میلیون راس دام سبک و حدود ۴۰۰ هزار راس دام سنگین در دامداری های کشور انباشت شده است که به معنی حجم قابل توجه دام تولید شده آماده برای کشتار است. 

وی با اشاره به آمار کشتار دام در کشتارگاه ها کشور در مهرماه سالجاری، افزود: آمار کشتار دام نیز در این ماه قابل توجه است و بر اساس اعلام مرکز آمار، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۰ جمعاً ۵۲٬۸۰۰ تن بوده است.

پوریان گفت: همچنین گزارش این مرکز حاکی از افزایش ۳۳ درصدی عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بازه زمانی مورد بحث در بخش تولید تغییر قیمت چندانی نیز نداشته ایم، اظهار کرد: در مهر ماه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم دام سبک ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان بوده و هم اکنون نیز در حدود این قیمت ها معامله می شود.

وی ادامه داد: در بخش دام سنگین نیز قیمت هر کیلوگرم دام تقریبا در همین رنج بوده و همچنان بدون تغییر است.

رییس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ در گوشت قرمز جهش بازار اتفاق افتاده است و این کالا جهش قیمتی نداشته است.

پوریان در توضیح بیشتر گفت: گوشت قرمز مانند برخی دیگر از کالاهای اساسی بدون توجه به بخش تولید، روند قیمتی رو به جلو را به طبع بازار در پیش گرفته است. 

وی تصریح کرد: قیمت گوشت قرمز بیشتر تابع جو حاکم بر بازار بوده است تا شرایط حاکم بر تولید! 

پوریان فعالیت بی قاعده دلالان در ضعف نظارت را نیز در شرایط به وجود برای بازار  گوشت موثر دانست.

این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که سیاست‌هایی همچون پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها به کنترل قیمت‌ کالاها منجر نشده بلکه تشدید تورم و التهاب در سایر بازارها را به همراه داشته‌است؛ مسئله‌ای که در نهایت به افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در اقتصاد منتهی شد؛ شرایطی که فعالیت بی‌قاعده دلالان نیز بر التهابات اخیر افزود.