۰ نفر

وزارت نیرو برنامه‌ ای برای مدیریت آب ندارد

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۸:۵۰
کد خبر: 587324
وزارت نیرو برنامه‌ ای برای مدیریت آب ندارد

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: وزارت نیرو در گذشته برای مدیریت منابع آبی کشور هیچ طرح و برنامه‌ای نداشته است که امروز مسئولین این وزارتخانه باید پاسخگوی این وضعیت باشند که سدسازی بی‌رویه با چه هدف صورت گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سیدکریم حسینی با بیان اینکه سرقت‌های خرد در اهواز به یک معضل امنیتی تبدیل شده است، اظهار داشت: تعدادی از نرده‌های پل فولاد شهرستان کارون به سرقت رفته‌اند که در این خصوص عوامل متعددی دخیل است.

وی افزود: برای حفظ امنیت پل و حفاظت از آن شرایطی باید مهیا شود که از جمله آن پرداخت به موقع حقوق کارگران و عدم اخراج کارگران شهرداری است که در کنار آن پلیس نیز باید در صحنه حضور پیدا کرده و با نظارت مستمر مانع بروز اینگونه سرقت‌های خرد در شهر و استان شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این وضعیت پل فولاد بخشی بر دوش شهرداری است و بخش دیگر بر دوش نهادهای امنیتی و انتظامی اهواز و کارون است.

حسینی در خصوص مسئله تنش آبی در 4 استان اصفهان، یزد، چهارمحال و خوزستان، اذعان داشت: اقلیم کشور ما در شرایط تنش آبی و خشکسالی قرار دارد و تمام استان‌های کشور تحت تاثیر این تنش آبی قرار دارند.

وی ادامه داد: در این میان 4 استان اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان در شرایط بدتری از حیث تنش آبی قرار دارند که این وضعیت برای استان خوزستان وخیم تر است.

این نماینده مجلس درباره وضعیت علت وخامت اوضاع تنش آبی در استان خوزستان گفت: شاخه آبی را اگر تصور کنیم که 4 روستا را آبرسانی می‌کند، روستای پایین دست و چهارم نسبت به روستای بالادست یعنی اولی، آب کمتری برای برداشت دارد که این وضعیت در خصوص استان خوزستان صادق است چراکه خوزستان در انتهای این خط قرار دارد.

وی در ادامه گفت: 5  رود بزرگ از سرشاخه‌های مختلف به استان خوزستان سرازیر می‌شوند که این یک نعمت الهی است و هیچ کس حق ندارد استان را از بهره‌مندی از این نعمت الهی محروم کند که عواملی مانند سدسازی و برداشت غیرمتعارف آب در بالادست سبب شده است که حتی حق آبه خود رودخانه و طبیعت نیز تامین نشود چه برسد برای آب شرب و کشاورزی.

حسینی در خصوص راهکار مقابله با سدهای بی رویه در بالادست خوزستان بیان داشت: وزارت نیرو در گذشته برای مدیریت منابع آبی کشور هیچ طرح و برنامه‌ای نداشته است که امروز مسئولین این وزارتخانه باید پاسخگوی این وضعیت باشند که سدسازی بی‌رویه با چه هدف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تخریب و یا تعطیلی هیچ سدی در کشور به دلیل هزینه بالای صورت گرفته برای ساخت آن، جزو درخواست‌های ما نیست اما درخواست ما این است که سد جدیدی در این حوزه ساخته نشود چراکه در طرح‌های وزارت نیرو ساخت سد در بالادست رودهای استان خوزستان وجود دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: تنش آبی در استان خوزستان به نحوی است که هم اکنون 700 روستا با مشکل حتی در حوزه آبرسانی با تانکر مواجه هستند و در کشاورزان در کشت محصولات غیر آب‌بر نیز دچار مشکل هستند.

وی درباره برنامه زمانبندی برای گذر از تنش آبی در استان خوزستان بیان داشت: طرح‌های خطوط انتقال آب شرب و پروژه‌های خوبی در زمینه تامین آب شرب وجود دارد که اگر این پروژه‌ها تکمیل شود می‌توان تا 2 سال آینده خوزستان از وضعیت تنش آبی عبور کند.