۰ نفر

معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد؛

۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش بادی و آبی

۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴
کد خبر: 586803
۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش بادی و آبی

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود ۷۰ میلیون از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی و حدود ۳۰ میلیون نیز در معرض فرسایش بادی هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود منصور در حاشیه نشست کارگروه ملی مقابله با بیان زایی در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۵ به عضویت کنوانسیون مقابله با بیان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی درآمد و متعاقبا در سال ۱۳۸۹ هیات وزیران مصوبه‌ای را گذراند که در آنجا کارگروه ملی مقابله با بیان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی شکل گرفت و اعضای آن نیز شامل نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف و اثربخش، انجمن‌های علمی، سمن‌ها، اساتید، محققان و سایر دستگاه‌هایی که کارگروه ضرورت می‌داند، شد.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت کارگروه هم افزایی همکاری میان همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از تخریب زمین، فرسایش و احیای مناطق بیابانی است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیرداری کشور اضافه کرد: حدود دو سه سالی به دلایل مختلف این کارگروه تشکیل نشد. اما در شرایط جدید با استعلام از دستگاه‌های مختلف نمایندگان آنها برای حضور در کارگروه معرفی شدند. رییس جمهوری نیز وزیر جهادکشاورزی را به عنوان رییس این کارگروه منصوب کرد.  بر اساس مصوبه هیات وزیران سازمان جنگل‌ها به عنوان دبیرخانه این کارگروه نقش خود را انجام می‌دهد. همچنین قرار است جلسات کارگروه به صورت منظم و مستمر برگزار شود و امیدواریم مصوبات آن به شرایط کشور کمک کند.

منصور در پاسخ به این سوال که میزان فرسایش خاک در کشور چقدر است؟ گفت: بخشی از کشور که حدود ۷۰ میلیون هکتار است در معرض فرسایش آبی به وسیله سیلاب‌ ها و رواناب‌ها است. حدود ۳۰ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض فرسایش بادی است که عدد کمی نیست. از این ۳۰ میلیون هکتار حدود ۱۳.۵ میلیون هکتار به صورت مستقیم متاثر از فرسایش بادی است و به دلیل اثر و نتایجی که بر روی زیرساخت ها و زیستگاه دارد به عنوان مناطق بحرانی قلمداد می‌شود.

وی اضافه کرد: این عرصه ها نسبت به سایر عرصه‌های موجود در کشور برای اقدامات اجرایی در اولویت هستند. البته بقیه عرصه‌ها هم برای اینکه به این شرایط دچار نشوند نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستند.

منصور با بیان اینکه توانسته‌ایم در ۷.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های ذکر شده اقدامات احیا و تثبیتی انجام دهیم، گفت: نکته حائز اهمیت این است که در مناطقی که اقدامات بیابان زدایی و تثبیتی از جمله نهال کاری، بذرکاری، مدیریت رواناب و... انجام می‌شود میزان فرسایش بادی تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت:۳۵۰۰ کیلوگرم بر متر مربع در هر هکتار فرسایش بادی داریم. وقتی عملیات تثبتی انجام می‌شود این عدد به حدود ۳۵ کیلوگرم بر متر مربع می‌رسد که این موضوع از اهمیت اقدامات بیان زدایی است.