۰ نفر

تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از ذبح دام‌های آبستن در ۴۰۰ کشتارگاه

۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۱:۴۵
کد خبر: 583704
تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از ذبح دام‌های آبستن در ۴۰۰ کشتارگاه

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با تشدید نظارت در بیش از ۴۰۰کشتارگاه‌ و با اعمال ضوابط پیشگیرانه از ذبح دام‌های آبستن در کشتارگاه‌ها جلوگیری می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «صفرعلی ماکنعلی» افزود: به بیش از ۴۰۰ کشتارگاه کشور ممنوعیت کشتارگاه دام آبستن ابلاغ شده و بیشتر کشتارگاه‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند، اما مواردی هم هست که این موضوع رعایت نشده که دستور بررسی صادر شده و با متخلفان برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.

برابر ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع است.

 وی اظهار داشت: از امروز در خصوص تمام کشتارگاه‌ها نظارت‌های شدیدی صورت خواهد گرفت و اقدامات پیشگیرانه نیز برای جلوگیری از رسیدن دام‌های آبستن به کشتارگاه‌ها صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با توجه به افزایش هفت میلیونی جمعیت دامی طی یکسال، تراکمی در خصوص جمعیت دامی به وجود آمده که با توجه به خشکسالی امسال تامین خوراک این جمعیت دامی دشوار است.

وی با بیان اینکه سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با هدف حفظ دام عشایر و روستاییان تهیه شده است، گفت:‌ تلاش می‌شود که از این به بعد در هیچ کشتارگاهی دام آبستن ذبح نشود و این اتفاق دیگر تکرار نشود.

وی ادامه داد: در تمام کشتارگاه‌ها ناظرین دامپزشکی حضور دارند که قبل از کشتار، نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند، ولی دام‌هایی که در یک سوم اول زمان بارداری قرار دارند به لحاظ بالینی امکان تشخیص این موضوع برای آن‌ها وجود ندارد.

ماکنعلی افزود: با دستورالعمل‌های تشدیدی و ابلاغ ویژگی‌های دام کشتاری تلاش خواهد شد که در همان ابتدا اطمینان حاصل شود که دام خریداری شده باردار نیست اگر هم در کشتارگاه این موضوع تثبیت شود از کشتار دام جلوگیری می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: با دستورالعمل‌های ابلاغی و شرایط جدید در خصوص جمع آوری و حمل دام به طور حتم جلوی رسیدن دام آبستن به کشتارگاه‌ها را می‌گیریم، بر اساس و دستورالعمل جدید که طی امروز و فردا ابلاغ می‌شود حتی در صورت اثبات آبستن بودن دام در کشتارگاه این دسته از دام‌ها از سایرین جداسازی شده و در شرایط خاص به مناطق خاص حمل و در آنجا نگهداری خواهند شد.

ماکنعلی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خاصی برای حمایت از دامداران در راستای حفظ دام‌های مولد دارد که با اجرای آن به طور حتم شرایط دامداران برای حفظ دام‌های مولد بهتر می‌شود.

کشتار دام‌های آبستن در کشتارگاه ها ممنوع است

همچنین سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همان‌طور که قبلا به کرات به طور رسمی ابلاغ شده برابر ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون این سازمان، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع است.

دراین اطلاعیه ضمن تشکر از اقدام قاطع و به موقع مقام قضایی در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی دام استان تهران آمده است: به دنبال گزارش کشتار دام آبستن در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی دام استان تهران که با حضور مقام محترم قضایی برای پیگیری و برخورد با موضوع کشتار دام آبستن که دلالت بر دغدغه دستگاه قضا و مسوولین کشور در این امر مهم دارد این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای جدید یادآور شده که «کشتار دام‌های آبستن فقط در موارد خاص همچون ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان مانند سل و بروسلوز و همینطور آسیب‌های فیزیکی جدی و غیر قابل درمان، به تشخیص و با اجازه بازرسان بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌های دام کشور بلامانع است.»

بنابراین گزارش، سازمان دامپزشکی کشور از ادارات کل دامپزشکی استان‌ها و تمام ناظرین بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌های کشور که نهایت دقت را در اعمال نظارت‌های بهداشتی در فرآیند کشتار بصورت عام و جلوگیری از کشتار دام‌های ابستن بصورت خاص اعمال می‌ کنند تشکر و قدردانی کرده است.

سازمان دامپزشکی اعلام کرده که در صورت وقوع هرگونه تخلف در این زمینه، هیچگونه عذری پذیرفته نبوده و برخورد قانونی لازم از سوی مراجع ذیصلاح با متخلفین صورت خواهد پذیرفت.  

حسین دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در چند کشتارگاه، ذبح دام‌های مولد اثبات شده که با توجه به ممنوعیت این موضوع، افراد خاطی شناسایی شده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در دستورالعمل‌های متعددی به کشتارگاه‌ها و صاحبان دام ابلاغ شده که کشتار دام مولد ممنوع است.