۰ نفر

هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران درباره کاهش دما

۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۵۳
کد خبر: 583689
هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران درباره کاهش دما

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، بارش باران و کاهش دما، کشاورزان توصیه‌های هواشناسی مبنی بر تاریخ کشت را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: امروز در برخی نقاط استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شمال فارس، لرستان، مرکزی، همدان، قم و سمنان بارش پراکنده گاهی با رعد و برق رخ می دهد.

وی گفت: روز چهارشنبه در استان خراسان جنوبی بارش باران همراه با رعد و برق دور از انتظار نیست.

حقیقت ادامه داد: با توجه به نفوذ جریانات سرد شمالی در استان های ساحلی خزر و اردبیل کاهش ۸ تا ۱۰ درجه ای دما همراه با بارندگی خواهیم داشت.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: روز جمعه در شمال شرق کشور بارش پراکنده و در نقاط سردسیر بارش برف پیش بینی می شود.

این مقام‌مسئول گفت: طی روزهای پنج شنبه و جمعه در برخی نقاط استان های واقع در غرب و استان های واقع در دامنه های زاگرس مرکزی بارش پراکنده رخ می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی به باغداران شرق، شمال، جنوب شرق و غرب توصیه می شود که از هرس درختان باغات پسته اجتناب کنند و همواره هرس را به بهمن ماه به بعد موکول کنند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: باغداران شرایط چالکود را کم کم مهیا کنند تا بتوانند در باغات چالکود داشته باشند.

به گفته حقیقت، با توجه به خنکی و سرمای هوا در اکثر مناطق کشور بویژه نیمه شمالی، دامداران از جیره غذایی پرانرژی استفاده کنند و  از دادن آب سرد به دام ها اجتناب کنند.

وی گفت: با توجه به اتمام تاریخ کشت کلزا در اکثر مناطق کشور، کشاورزان مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان طی ۲ تا ۳ روز آینده برای کشت فرصت دارند.

حقیقت ادامه داد: زنبورداران نسبت به عایق بندی کندوهای خود در برابر سرما اقدام کنند، همچنین گلخانه داران به سبب کاهش طول روز، نور ورودی گلخانه ها را تنظیم کنند تا تولیدات دچار آسیب نشود.

به گفته وی، با توجه به افزایش بارش ها از پایان آذر و پیش بینی بارش های نرمال و فراتر از نرمال در فصل زمستان، کشاورزان بویژه مناطق گرمسیر که کشت دیم را انجام ندارند، حداکثر تا ۲۰ آذر وقت دارند که از بارش های پایانی ماه بهره مند شوند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان گفت: بنابر آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی جاری ۲۱.۸ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۰ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۹.۲ میلی متر است که این امر افزایش ۱.۸ میلی متر بارش نسبت به سال قبل و کاهش ۷.۴ میلی متر دوره نرمال نشان می دهد.