۰ نفر

پیش‌بینی برداشت ۲۵۰ هزارتن وش پنبه در سال ۱۴۰۰

۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 583563
پیش‌بینی برداشت ۲۵۰ هزارتن وش پنبه در سال ۱۴۰۰

مجری طرح توسعه پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برداشت نزدیک به ۱۲۰ هزار تن وش پنبه از مزارع کشور، پیش‌بینی‌کرد که تا پایان امسال ۲۵۰ هزار تن از این محصول برداشت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «ابراهیم هزارجریبی» افزود: از ۱۲۰ هزار تن وش پنبه برداشت شده تاکنون، حدود ۱۰۰ هزار تن تحویل کارخانه های پنبه پاک کنی شده است و برداشت همچنان ادامه دارد.

مجری طرح توسعه پنبه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌شد ۱۱۵ هزار هکتار پنبه کشت شود، اما به دلیل کاهش بارش و محدودیت منابع آبی ۹۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی معادل ۸۵ درصدبرنامه زیر کشت رفت.

وی ادامه‌داد: برداشت وش پنبه از شهریورماه در استان‌های گلستان و اردبیل آغاز شده و اکنون در همه استان‌های پنبه‌خیز در حال انجام است.

هزارجریبی بیان‌داشت: بیشترین سطح پنبه‌کاری مربوط به اراضی آبی است و میزان بسیار کمی در اراضی دیم پنبه کشت شده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی، به ورود چهار کمباین برداشت پنبه به مزارع در سال جاری اشاره کرد و گفت: با ورود این چهار کمباین، برداشت وش پنبه سرعت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که تعداد کمباین برداشت پنبه به ۶ دستگاه رسیده است، تاکید کرد: با توجه به برنامه توسعه کشت پنبه در سطح ۱۵۰ هزار هکتار، به ۵۰ دستگاه کمباین برداشت در سال‌های آینده نیاز داریم.

هزارجریبی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه برداشت و هزینه کارگری، کاهش ضایعات و افزایش کیفت پنبه برداشت شده را از مزیت‌های برداشت مکانیزه عنوان کرد.

 در حالی که نیاز سالیانه صنعت و ظرفیت جذب پنبه کشور ۲۵۰ هزار تن است، بخش قابل توجهی از پنبه مورد نیاز صنعت از محل واردات از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند تامین می‌شود که عمده واردات از ازبکستان است.

اکنون ۷۰ کارخانه جداکننده پنبه‌دانه در کشور فعال است، این در حالی است که در سال‌های گذشته تعداد این کارخانجات ۱۰۰ مورد بوده است.