۰ نفر

هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران درباره کاهش دما

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۲۶
کد خبر: 581142
هشدار هواشناسی به کشاورزان و دامداران درباره کاهش دما

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و دامداران توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه امشب در اکثر مناطق جو آرام و پایدار است، اظهار کرد: از اوایل وقت فردا با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر در استان های ساحلی خزر، اردبیل، بخش هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات دامنه های جنوبی البرز و بتدریج اصفهان، شمال بوشهر، شمال فارس، غرب یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش باران و وزش باد شدید موقت پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه فردا بیشترین بارش بر روی سواحل دریای خزر انتظار می رود، افزود: در نواحی جنوب غرب بارش همراه با رعد و برق است.

حقیقت ادامه داد: روز چهارشنبه با فعالیت سامانه بارشی در استان های ساحلی دریای خزر، خوزستان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خراسان رضوی بارش شدت کمتری ادامه دارد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه اوایل وقت چهارشنبه سامانه بارشی از کشور خارج می شود، بیان کرد: روز چهارشنبه سامانه بارشی تنها در شمال شرق فعالیت دارد.

وی از استمرار بارش در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق سواحل دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی و روز چهارشنبه در نوار شرقی، شمال شرق، مرکز و دامنه های جنوبی البرز کاهش محسوس دما ۸ تا ۱۲ درجه دما را پیش بینی کرده ایم.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان نوار شمالی و شرق کشور محصولات آماده برداشت را هر چه سریع تر برداشت کنند.

به گفته این مقام مسئول، کشاورزان ماشین آلات کشاورزی را به مکان های مسقف انتقال دهند و حتما به رادیاتور تراکتورها ضدیخ اضافه کنند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: در مناطق جنوبی و غرب کشور، کشاورزان آمادگی لازم را برای کشت گندم دیم را داشته باشند تا از سامانه بارشی اوایل تا اواسط آذر استفاده کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به سرمای صبحگاهی، زنبورداران مراقبت های لازم را به عمل آورند تا به کندوها آسیب نرسد. همچنین دامداران و عشایر مراقبت های لازم را از دام به عمل آورند.

افزایش ۵.۲ میلی‌متری بارش نسبت به دوره بلندمدت

وی درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال تا روز گذشته ۱۷‌.۲ میلی متر، در مدت مشابه سال ۱۲ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۱ میلی متر است که این امر کاهش ۴.۹ میلی متری بارش نسبت به سال قبل و افزایش ۵.۲ میلی متری نسبت به دوره بلندمدت را نشان می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: نمودار مقایسه ای بارش در سال جاری نسبت به سال قبل در استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل، آذربایجان غربی، زنجان، همدان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی، هرمزگان و قزوین کاهش بارش را نشان می دهد.

حقیقت با اشاره به اینکه بیشترین کمبود بارش مربوط به استان های لرستان و قزوین است، تصریح کرد: در استان های تهران، کرمان، اصفهان، یزد، مرکزی، مازندران، البرز، قم و گیلان بارش ها نرمال است.