۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت خرید تضمینی چغندرقند اصلاح شد / چقندر قند بهاره ۱۷۰۰تومان و پاییزه ۱۶۴۱تومان

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶
کد خبر: 581099
قیمت خرید تضمینی چغندرقند اصلاح شد / چقندر قند بهاره ۱۷۰۰تومان و پاییزه ۱۶۴۱تومان

قیمت خرید تضمینی محصول چغندر قند در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ طبق نظر اعضای شورا اصلاح و اعلام شد. بر این اساس برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره، ۱۷۰۰تومان و برای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه ۱۶۴۱تومان به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروز جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به ریاست سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس این شورا و با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه،‌ قیمت تضمینی محصول چغندر قند در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ طبق نظر اعضای شورا اصلاح و برای چغندرقند بهاره، قیمت ۱۷۰۰ تومان و برای چغندرقند پاییزه قیمت ۱۶۴۱ تومان تعیین شد.

پیش از این شورای قیمت‌گذاری قیمت ۱۴۷۵ تومان را برای خرید تضمینی چغندر قند اعلام کرده بود که این قیمت با توجه به شرایط رقابتی و هزینه‌های تولید مورد موافقت کشاورزان قرار گرفت.

بر همین اساس قرار شد برای تغییر رویکرد در این حوزه و اجرای برنامه‌ریزی های انجام شده و با توجه به این که هنوز تا زمان برداشت چغندر قند بهاره زمان باقی مانده است، این قیمت تا بهمن ماه اصلاح شود. در همین راستا هزینه‌های تولید و شرایط رقابتی در این حوزه برای تعیین قیمت خرید تضمینی در اولویت قرار گرفت.

بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ دولت مکلف است به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات این محصولات و ضرر و زیان کشاورزان همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی و...) را تضمین کند. بر اساس یکی از تبصره های این قانون وزارت کشاورزی موظف است همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌ را با رعایت هزینه‌های واقعی تولید تعیین و حداکثر تا آخر تیر ماه به هیأت دولت تقدیم  کند و دولت نیز موظف است قیمت های مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخرشهریور ماه)  اعلام کند. همچنین در تبصره دیگر این قانون نیز ذکر شده است که قیمت تعیین شده نیز باید به گونه ای باشد که میزان افزایش آن هیچگاه از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در همان سال کمتر نباشد.

بر اساس این گزارش وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است امسال در راستای خودکفایی شکر، حداقل یک میلیون و هشتصد هزار تن تولید این محصول در کشور محقق خواهد شد، این در حالی است که نیاز کشور به این محصول بین دو میلیون و دویست تا دو میلیون و سیصد هزار تن است.

همچنین مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده است با توجه به شرایط مناسب تولید چغندر قند امسال حداقل پنج و نیم میلیون تن چغندر قند بهاره و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندر قند پاییزه و در مجموع حدود هفت میلیون تن چغندر قند برداشت می‌شود که این آمار مناسبی برای تولید این محصول در کشور است.