۰ نفر

توافق ایران و بلاروس برای توسعه همکاری‌ های کشاورزی

۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
کد خبر: 579497
توافق ایران و بلاروس برای توسعه همکاری‌ های کشاورزی

ایران و بلاروس با امضاء یادداشت تفاهم همکاری، مناسبات دوجانبه در زمینه تجارت محصولات کشاورزی، باغی، شیلات و آبزی‌پروری را گسترش خواهند داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از از وزارت جهاد کشاورزی، در پایان دومین کارگروه همکاری‌های کشاورزی ایران و بلاروس که به میزبانی شهر مینسک پایتخت بلاروس برگزار شد، دو کشور یادداشت تفاهمی امضاء کردند که براساس آن روابط تجاری و بازرگانی در زمینه محصولات کشاورزی، باغی، شیلات و آبزی‌پروی گسترش خواهد یافت.

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی کشورمان روز دوشنبه، برای شرکت در دومین کارگروه همکاری‌های کشاورزی ایران و بلاروس وارد مینسک پایتخت بلاروس شد.

عسکرزاده در پایان این نشست با ابراز خرسندی از تحکیم مناسبات تهران و مینسک، از توافق دو کشور برای جهش قابل‌ ملاحظه همکاری‌های کشاورزی و اقتصادی خبر داد.

در نشست کارگروه همکاری‌های کشاورزی ایران و بلاروس همچنین راه‌های فعال‌تر شدن همکاری‌های بخش کشاورزی و راهکار‌های افزایش تجارت محصولات کشاورزی بررسی شد.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی ایران و بلاروس، برای افزایش بیش از پیش همکاری‌های مشترک در همه حوزه‌ها با طرف بلاروسی اعلام آمادگی کرد.

الکسی باگدانوف معاون وزیر کشاورزی و خواروبار بلاروس نیز با اشاره به رشد قابل توجه تبادلات تجاری دو کشور در حوزه کشاورزی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ گفت: طرفین می‌توانند به طور متقابل به تامین قابل توجه نیازمندی‌های طرف مقابل بپردازند.

در این دیدار توافق شد که سومین نشست کارگروه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در تهران برگزار شود.

نخستین نشست این کارگروه در مهرماه سال ۱۳۹۶ به میزبانی تهران برگزار شده بود.

معاون وزارت کشاورزی بلاروس با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مبادلات دو کشور در حوزه محصولات کشاورزی اعلام کرد: مقایسه میزان مبادلات دو کشور در حوزه کشاورزی تا پایان دهمین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی رشدی ۳۰ درصدی نشان می‌دهد و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به ۸ میلیون دلار رسیده است.

دیدار‌ها و رایزنی‌های هیات کشاورزی ایران تا روز پنج شنبه ۲۰ آبان ماه در بلاروس ادامه خواهد داشت.