۰ نفر

شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور تابستان١٤٠٠

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۳۶
کد خبر: 579263
شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری های صنعتی کشور تابستان١٤٠٠

میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری­ های صنعتی به ازای تولید قلم­‌های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٩، ٦٨,٨ درصد افزایش دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مرکز آمار؛ در فصل تابستان سال ١٤٠٠ شاخص قیمت تولید کننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور (بر مبنای ١٠٠=١٣٩٥) برابر با ٤٨٠,٤ بوده است که نسبت به فصل قبل(تورم فصلی) ١٥.١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٦٨.٨ درصد افزایش یافته است. در فصل مورد بررسی میانگین شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ٨٤.٠  درصد افزایش یافته است.

تورم فصلی

در فصل تابستان ١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ١٥,١ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٧.٣ درصد )، ٧.٨ واحد درصد افزایش یافته است. در میان قلم­های مرغداری­‌های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم" کود" (٢,٠ درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی "  (٣٨,١ درصد ) می­باشد.

تورم نقطه به نقطه

در فصل تابستان ١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­ های صنعتی کشورنسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٦٨,٨ درصد بوده ­است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٠٧.٤ درصد )، ٣٨.٦ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌­های صنعتی به ازای تولید قلم­های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٩، ٦٨.٨ درصد افزایش دارد. در بین قلم­های مرغداری­های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی " (٥٣,٤ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به قلم " جوجه­ی یکروزه" (١٤٨,٤ درصد) می‌­باشد.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌­های صنعتی کشور در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٨٤,٠ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل(٧٩.٨ )، ٤.٢ واحد درصد افزایش نشان می­دهد. در فصل مورد بررسی، در میان قلم­های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی " (٦٤,٤ درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم "جوجه­ی یکروزه"  (١١٢,٤ درصد) می­باشد.

شاخص استانی

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری­‌های صنعتی کشور در تابستان ١٤٠٠ نشان می­دهد که شاخص کل در بیشتر استان­های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان تهران با ٤٥,٨ درصد و کمترین میزان افزایش مربوط به استان ایلام با ٠.٢ درصد بوده است. بیشترین میزان کاهش شاخص کل نیز مربوط به استان گیلان با ٠.٨- درصد می­باشد.

بررسی‌­ها نشان می‌­دهد که شاخص کل در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، در تمامی استان­ها با افزایش روبه­ رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان خوزستان با ١٠٨,٢ درصد و کمترین میزان افزایش آن مربوط به استان مرکزی با ٣٩.١ درصد می­ باشد.

برای مشاهده جزئیات خبر به فایل پیوست اینجا کلیک کنید.