۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

کشت قراردادی اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵
کد خبر: 579242
کشت قراردادی اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت قراردادی اولویت کار این وزارتخانه قرار گرفته است، زیرا کشاورز نباید دغدغه فروش محصولات کشاورزی را داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید از مزارع پنبه در خراسان شمالی بر اهمیت کشت قراردادی تاکید کرد و افزود: بهره‌برداران قبل از کشت هر محصولی باید خریدار را بشناسند و در فصل کشت نیز آنها را پشتیبانی کنند.

وی افزود: کارخانه‌ها و صنایع در کشت قراردادی باید بهره‌برداران را در خصوص تامین بذر، سم، کود و سایر نهاده‌ها حمایت کنند، زیرا این وضعیت موجب می‌شود تا کشاورزان در زمان مناسب بذر و کود را تحویل گرفته و به موقع از آن استفاده کنند.

مهاجر بر آموزش بهره‌برداران و استفاده علمی و اصولی در بخش کشاورزی تاکید و بیان کرد: کارخانه‌ها و صنایع باید تکنولوِژی را به کشاورزان انتقال دهند و همچنین در مراحل کاشت، داشت و برداشت به آنان کمک کنند.

وی بر افزایش عملکرد در واحد سطح اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: دولت نیز قول داده است تا در این خصوص کشاورزان و حتی کارخانه‌ها و صنایع را برای کشت قراردادی حمایت کند و با ارایه تسهیلات کارخانه‌ها را برای خرید امکانات، تجهیزات و ماشین آلات بخش کشاورزی کمک کند تا هزینه های تولید نیز پایین‌تر بیاورد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزان با توجه به شرایط موجود نواحی خود باید با برنامه‌ریزی درست برای سم پاشی، کوددهی و آب‌دهی کشت محصول متناسب با آن ناحیه اقدام کنند و نسخه مناسب با نواحی کشت داشته باشند.

به گفته وی، در برخی از سال‌ها محصول تولیدی بر روی دست کشاورز باقی می‌ماند این در حالی است که این قشر زحمتکش برای تولید هزینه‌های زیادی انجام داده است.

مهاجر با بیان اینکه با کشت قراردادی کشاورز از فروش محصول خود مطمئن خواهد شد، افزود: بهره برداران به منظور تولید بیشتر سعی می کنند در کشاورزی قراردادی از علم و دانش کارشناسان این حوزه نیز بهره‌برداری کنند.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی در سال‌های اخیر کشت قرار دادی رواج یافته است، گفت: هم اینک در شهرستان مانه و سملقان کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی به خوبی با پنبه‌کاران وارد قرارداد شده و بخشی زیادی از محصولات آنان را در زمان فصل کشت خرید می‌کنند.

مهاجر با بیان اینکه در سال جاری این استان وارد حوزه خرید قراردادی گندم نیز شده است، افزود: اولین خریدهای قراردادی در سال‌های گذشته توسط کارخانجات چغندر قند انجام می‌شد که مزایای زیادی نیز داشت و همچنین می‌تواند تجربه خوبی برای سایر کشاورزان و صنایع باشد.