۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار توزیع ۳۵۰۰تن خمیر فاسد بین زنبورداران / مرگ زنبورها و تهدید سلامت مردم

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۳۸
کد خبر: 578985
هشدار  توزیع ۳۵۰۰تن خمیر فاسد بین زنبورداران / مرگ زنبورها و تهدید سلامت مردم

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران درباره توزیع ۳هزار و ۵۰۰تن خمیر شیرین فاسد در بین زنبورداران هشدار داد و گفت: این خمیرها که بیش از ۵سال در انبار تملیکی مانده است، مرگ زنبورها رقم زده و تهدیدی برای مردم است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛  محمد دومیرایی، دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران، امروز در نشست خبری مدعی شد پس از آنکه رییس قوه قضاییه دستور داد کلیه کالاهای انبارهای تملیکی تعیین تکلیف شود، برخی افراد سودجو از این شرایط استفاده کرده و با دریافت مجوز ترخیص از سازمان دامپزشکی کشور و سازمان استاندارد سعی در توزیع ۳ هزار و ۵۰۰ تن خمیر شیرین فاسد در بین زنبور داران دارند.

وی ادامه داد: این خمیرها که به عنوان ماده غذایی برای زنبور استفاده می‌شود به دلیل آنکه بیش از ۵ سال در انبارهای تملیکی مانده است، اکنون درجه بالایی از مواد سمی خطرناک دارند که علاوه بر کشندگی برای زنبورها، عسل حاصل از آن برای سلامت انسان زیانبار است.

دومیرانی با تاکید بر اینکه بر اساس استانداردهای جهانی میزان مواد HMF (مواد هیدروکسی متیل فورفورال) موجود در خمیر شیرین خوراک زنبور عسل نباید بیشتر از ۴۰ PPM باشد، افزود: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این مواد در خمیرهای شیرین انبارهای تملیکی تا ۱۲۸ PPM است.

به گفته وی: این میزان مواد HMF برای زنبور کشنده و برای سلامت انسان خطرناک است.

دومیرانی یادآور شد: مجوز واردات این خمیرها در سال ۹۵ در پی جلسه وزارت جهادکشاورزی و با حمایت صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری صادر شد، در ابتدا قرار بر این بود به صورت آزمایشی فقط یک هزار تن خمیر شیرین وارد کشور شود و پس از راستی‌آزمایی بین زنبورداران توزیع شود، اما ۶ هزار تن یعنی ۶ برابر میزان مصوب وارد کشور شد.

وی کشوری که این خمیرها ۵ سال پیش از آن وارد شده را اسپانیا و نرخ ارزی که برای واردات آن صرف شده را ۸۰۰ تومان اعلام کرد.

دومیرانی تصریح کرد: درست یکسال پس از آن یعنی در سال ۹۶ با شکایت از بازرسی دامپزشکی و ارائه جواب آزمایشات مبنی بر وجود مواد سمی، این خمیرها توقیف و وارد انبارهای تملیکی شد.

وی اعلام کرد: این خمیرها که در آن زمان با نرخ دلار ۸۰۰ تومانی وارد کشور شده‌اند، قرار است اکنون با نرخ دلار ۴۵۰۰ تومان به زنبورداران به فروش برسد. 

دومیرانی با اشاره اختلاف نرخ ارز در زمان واردات خمیر و نرخ ارز کنونی، گفت: سود کلانی که این اختلاف نرخ ارز فراهم کرده است موجب شده سودجویان بدون توجه به نتایج خطرناک آن برای سلامت زنبورها و مردم دست به توزیع و فروش بزنند.

وی نکته قابل تامین دیگر در این ماجرا را عدم درج تاریخ مصرف بر روی بسته های خمیر دانست.

دبیر سابق کارگروه عسل اتحادیه سراسری زنبورداران در پایان سخنان خود خواستار ورود سازمان غذا و دارو به ماجرای خمیرهای شیرین فاسد با توجه به تاثیر آن بر سلامت مصرف کنندگان شد.