۰ نفر

گرانی محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید مرغ را بالا برد

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۵۹
کد خبر: 578980
گرانی محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید مرغ را بالا برد

رییس شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور از توزیع روزانه ۷هزار تن مرغ در کشور خبر داد و گفت: با توجه به گرانی محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید مرغ بالاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، برومند چهار آیین رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به دلایل نابه سامانی بازار مرغ اظهار کرد: تصمیماتی که در صنعت طیور اتخاذ می شود، نیازمند فراهم شدن مقدمات اجرایی در ظرف زمانی خاص خود است.

وی افزود: اگر امروز تخم مرغ نطفه دار وارد و در اختیار کارخانجات جوجه کشی قرار گیرد تا زمان توزیع مرغ آماده به طبخ در بازار ۷۰ روز زمان طول می کشد، درحالیکه اظهارات برخی دولتمردان چنان است که تصور می کنند بعد از اعلام و ابلاغ مصوبه ای، بلافاصله اثرش را باید در بازار ببینند، اما این تصور اشتباه است زیرا در ابتدا مقدمات اجرای آن تصمیم باید فراهم شود.

چهارآیین با اشاره به اینکه ذرت و کنجاله سویا حداکثر ۵۵ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می دهند، بیان کرد: ۴۵ درصد باقی مانده هزینه تولید مربوط به سایر هزینه های تولید از جمله حقوق، دستمزد، حمل و نقل و ... است که به دلیل تورم لجام گسیخته هر روز در حال افزایش است و به مرغدار تحمیل می شود لذا باید تمهیدات اساسی اتخاذ شود تا انتظار بیهوده در مردم ایجاد نشود.

وی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن مرغ در کشور خبر داد و گفت: با توجه به گرانی گوشت قرمز، ماهی و میگو و کاهش شدید قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید گوشت مرغ بالاست که در چنین شرایطی عرضه این‌ میزان گوشت مرغ جوابگو نیست، اما در شرایط عادی که قیمت سایر محصولات پروتئینی متعادل است و کالای جایگزین نقشی ایفا نمی کند، این میزان جوابگوست.

این مقام مسئول گرانی سایر محصولات پروتئینی را علت اصلی فشار بر بازار مرغ دانست و افزود: با توجه به گرانی محصولات پروتئینی و کاهش قدرت خرید خانوار، عمده پروتئین مورد نیاز از طریق مرغ تامین می شود که با این وجود فشار بر مصرف این کالا بالاست، درحالیکه توان تولید گوشت مرغ ما بیش از ۷ هزار تن نیست، همین‌موضوع باعث تلاطم بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه واردات تخم‌مرغ نطفه دار تاثیری بر تولید و میزان عرضه مرغ ندارد، بیان کرد: برای جبران نیاز داخل مصوب شده که ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه وارد شود که این میزان برای مازاد تولید نیست، بلکه بواسطه کمبود عرضه مرغ نسبت به تقاضا این تصمیم اتخاذ شده است که با توجه به آغاز واردات باید منتظر ماند تا جوجه وارد بازار شود که این امر سبب تعدیل قیمت جوجه  شده و طی ۵۰ تا ۶۰ روز آینده بر بازار مرغ اثر می گذارد.

رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان و مرغ گرم را ۳۱ تا ۳۳ هزار تومان اعلام کرد.

چهارآیین در پایان با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب است، تصریح کرد: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان حدود ۲ برابر نرخ مصوب عرضه می شود.