۰ نفر

صادرات سیب زمینی به کشورهای همسایه رونق گرفت

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳
کد خبر: 578484
صادرات سیب زمینی به کشورهای همسایه رونق گرفت

شهرستان سراب به عنوان قطب تولید سیب زمینی در آذربایجان شرقی است که به طور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتن سیب زمینی در این شهرستان تولید و به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ؛ شهرستان سراب در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی واقع شده است که به عنوان قطب تولید سیب زمینی شناخته شده است.

سطح زیر کشت سیب زمینی در شهرستان سراب، سه هزار هکتار است که به طور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید می‌شود و به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.

در حال حاضر شهرستان سراب، قطب تولید سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی است که تولید سیب زمینی در این شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش یافت است.

بیشترین میزان تولید سیب زمینی در شهرستان سراب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سه شهرستان عجب‌شیر، بستان آباد و سراب در استان آذربایجان شرقی بیشترین میزان تولید سیب زمینی را به خود اختصاص داده‌اند.

اکبر فتحی ادامه داد: سیب زمینی تابستانه عجب‌شیر مشکلی در بازار ندارد اما تولید سیب زمینی در شهرستان‌های سراب و بستان آباد همزمان با استان همدان و سایر نقاط سیب زمینی خیز کشور در بازار عرضه می‌شوند که طبیعتاً با مشکلات عرضه انبوه و کاهش قیمت‌ها مواجه خواهد شد که این خود، یکی از معضلات اصلی سیب زمینی کاران است که در این راستا اقداماتی در رابطه با صنایع تبدیلی انجام گرفته است.

سه شهرستان عجب‌شیر، بستان آباد و سراب در استان آذربایجان شرقی بیشترین میزان تولید سیب زمینی را به خود اختصاص داده‌اند

وی افزود: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای صادرات سیب زمینی از سوی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است و صادرات چشمگیر سیب زمینی به کشورهای عراق و هندوستان انجام یافته است.

فتحی گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی، ۷ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار است که بالغ بر ۲۸۵ تن محصول به دست می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب  گفت: در شهرستان سراب به طور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی تولید می‌شود.

نادر زارع تالی ادامه داد: سطح زیر کشت سیب زمینی در شهرستان سراب، ۳ هزار هکتار است که متوسط عملکرد نیز ۳۵ تن در هکتار است.

وی افزود: طی جلسات صورت گرفته با صادرکنندگان، سیب زمینی تولید شده در این شهرستان به کردستان، کشور عراق و جمهوری آذربایجان نیز صادر شده است.

سطح زیر کشت سیب زمینی ۳ هزار هکتار است که متوسط عملکرد نیز ۳۵ تن در هکتار است

زارع تالی گفت: تفاوت قیمت سیب زمینی بر اساس کیفیت آن است که به استفاده کشاورز از بذر اصلاح شده، تأمین به موقع کود و آبیاری مناسب باز می‌گردد.

وی به ارائه کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان اشاره کرده و افزود: ارائه کلاس‌های آموزشی و ترویجی منجر به افزایش کیفیت محصول کشاورزان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراب بیان کرد: میزان تولید سیب زمینی در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۰ تن افزایش یافته است.

زارع تالی ادامه داد: متأسفانه در سال گذشته سیب زمینی این شهرستان روی دست کشاورزان ماند و به فروش نرفت اما با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت و تولید سیب زمینی مختص شهرستان سراب است که جلسات صورت گرفته با صادرکنندگان و تولیدکنندگان، منجر به معرفی تولیدات و کیفیت سیب زمینی این شهرستان گردید.

وی به نقش مؤثر صادرکنندگان در فروش سیب زمینی شهرستان سراب تأکید کرده و گفت: در همین راستا جلسات متعددی با صادرکنندگان، تولیدکنندگان و هم چنان سازمان‌های ذی ربط برگزار شد که هدف از این جلسات، معرفی کیفیت و تولید سیب زمینی در این شهرستان بود به گونه‌ای که ۷۰ درصد سیب زمینی در این شهرستان در مزارع به فروش رسیده است.

افزایش قیمت کود و ادوات کشاورزی

یک کشاورز سرابی گفت: ۴۵ سالی می‌شود که در حوزه کشاورزی فعالیت دارم و در حال حاضر نیز، حدود ۳ سالی است که به تولید سیب زمینی مشغول هستم. برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی، به اخذ مجوز برای تکثیر بذر سیب زمینی اقدام کرده‌ایم تا به سایر استان و شهرستان‌ها نیز تحویل دهیم.

قدرت معلمی ادامه داد: محصول سالیانه سیب زمینی که از زمین کشاورزی ۱۰ هکتار به دست می‌آید، چیزی حدود ۱۰۰ تن می‌باشد.

وی افزود: در نبود سردخانه و کارخانه، تمام زحمات ما به باد می‌رود چرا که سردخانه‌های موجود در شهرستان سراب، کافی نیست.

این کشاورز سرابی گفت: در سال جاری، سیب زمینی‌های تولید شده به استان زنجان، اردبیل و خود شهرستان سراب فروخته شده است.

معلمی ادامه داد: افزایش قیمت سم، کود، هزینه‌های کارگران و ادوات کشاورزی از دیگر مشکلات موجود در بخش کشاورزی است و متأسفانه کشاورزان در قبال افزایش قیمت‌ها تسلیم می‌شوند و چاره‌ای به جز پرداخت این ندارند و مسئولین ذی ربط نیز به خرج و مخارج کشاورزان توجهی ندارند.

متأسفانه در سال گذشته سیب‌زمینی‌ها روی دست کشاورزان مانده بود و به دلیل نبود سردخانه و نگهداری در انبارهای سنتی، با قیمت پایین‌تری به فروش رفت

وی افزود: هر کشاورز باید در زمین کشاورزی خود، سردخانه مجزایی داشته باشد تا هزینه‌های هنگفت حمل و نقل در جیب خود کشاورز بماند؛ در حال حاضر باید تلاش کنیم تا خرج و مخارج اضافی برای کشاورزان را کاهش دهیم چرا که تمامی تولیدکنندگان تحت فشار هستند.

این کشاورز سرابی بیان کرد: متأسفانه در سال گذشته سیب‌زمینی‌ها روی دست کشاورزان مانده بود و به دلیل نبود سردخانه و نگهداری در انبارهای سنتی، با قیمت پایین‌تری به فروش رفت.

شهرستان سراب، قطب تولید سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی است که به طور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید و به کشورهای همسایه صادر می‌شود.در حال حاضر قطب تولید سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی، بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و در این میان، صادر کنندگان نقش مؤثری را در فروش سیب‌زمینی‌های این شهرستان داشته است.