۰ نفر

افزایش ۲.۶میلی متری بارش ها نسبت به سال قبل

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۴۳
کد خبر: 577511
 افزایش ۲.۶میلی متری بارش ها نسبت به سال قبل

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان و گلخانه داران باید توصیه های هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی امروز در مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز واقع در استان های قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

وی افزود: با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر در استان های ساحلی خزر، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش آغاز می شود که فردا هم در این‌نقاط بارش ها تداوم خواهد داشت.

حقیقت ادامه داد: روز پنج شنبه در کل دامنه های جنوبی البرز، مناطق جنوب غرب، مرکز و برخی نقاط شرق کشور رگبار باران گاهی رعد و برق انتظار می رود. روز جمعه در شمال غرب و شمال شرق بارش تضعیف می شود.

حقیقت از کاهش دما در برخی نقاط خبر داد و گفت: روز جمعه در اکثر نقاط کشور از جمله مناطق مرکز، شمال غرب، غرب و شرق کشور کاهش دما را خواهیم داشت.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان نسبت به برداشت محصولات آماده  اقدام کنند.

وی ادامه داد: عشایر راستای البرز و زاگرس به دلیل احتمال برخورد صاعقه مراقبت های لازم را به عمل آوردند تا برخورد صاعقه آسیبی وارد نکند.

حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: کشاورزان در مناطق مرتفع شمال غرب کشور در ماشین آلات کشاورزی از ضدیخ استفاده کنند.

این مقام‌ مسئول افزود: با توجه به شرایط جوی، گلخانه داران در واحدهای گلخانه سیستم گرمایش را برقرار کنند تا آسیبی به محصولات تولیدی وارد نشود، همچنین کندوداران مناطق شمال غرب و شمال شرق مراقب سرمای ناگهانی باشند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور۷.۲ میلی متر،  در مدت مشابه سال قبل ۴.۷ میلی متر و در بلندمدت ۱۳.۳ میلی متر بوده که این امر افزایش ۲.۶ میلی متر بارش نسبت به سال قبل و کاهش ۴.۷ نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه کم بارشی تا اواسط آذر ادامه دارد، گفت:نقشه های هواشناسی نشان می دهد که کم بارشی همچنان به قوت خود باقی است و امیدواریم بارش ها از نیمه آذر به بعد آغاز شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کم بارشی در پاییز امسال ادامه دارد، تصریح کرد: در پاییز امسال بویژه  در مناطق نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست.