۰ نفر

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها خبر داد؛

کاهش تولید ۴میلیون تنی علوفه مرتعی بر اثر خشکسالی

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۳۸
کد خبر: 577468
کاهش تولید ۴میلیون تنی علوفه مرتعی بر اثر خشکسالی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تولید علوفه‌های مرتعی ۴.۲۵میلیون تن به علت کاهش بارندگی های سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «ترحم بهزاد» افزود: به علت خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سال جاری ۶.۴۵ میلیون تن تولید علوفه مرتعی داشته‌ایم.

 مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور میزان تولید علوفه‌های مرتعی در شرایط عادی را ۱۰.۷ میلیون تن عنوان کرد اظهار داشت: کاهش یا افزایش هر میلیمتر بارش موجب هشت دهم کاهش یا افزایش تولید علوفه مرتعی می شود.

بهزاد تصریح کرد: برای برون رفت از تهدیدات و خطرات ناشی از خشکسالی در مراتع میان بند باید چاره اندیشی شود و زمین های کشاورزی کم بازده این مناطق توسط دولت خریداری و در اختیار عشایر برای تامین علوفه قرار گیرد.

وی، پرهیز از اقدامات غیر لازم در عرصه های مرتعی را از دیگر راهکارها برای جلوگیری از فشار بیشتر بر اکوسیستم دانست و اظهار داشت: از طریق تعدیل جمعیت دام در عرصه های مرتعی می توان از خسارت بیشتر به این عرصه ها جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در همین حال از خشکیدگی پوشش گیاهی بوته ای در عرصه های مناطق غیر قرق زاگرسی کشور خبر داد و گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد بیش از ۴۰ درصد از گون زارها، گونه های بالشتکی، بوته زارها و گیاهان خشبی در مراتع غیر قرق زاگرسی دچار خشکیدگی شده و از بین رفته اند.

وی، تغییر رژیم بارندگی و عدم بارش برف، افزایش دما، هجوم آفات و بیماری ها و اتمام طول عمر رویشی گیاهان را از فرضیه های مهم در زمینه علل خشکیدگی گیاهان بوته ای و خشبی در مناطق زاگرسی برشمرد.

بهزاد با اشاره به این که به منظور علت یابی در مورد خشکیدگی گیاهان بوته ای و خشبی در مراتع زاگرسی و کنترل و پیشگیری از افزایش فزاینده خسارات ناشی از آن، یک گروه مطالعاتی به زودی تشکیل می شود، گفت: این گروه متشکل از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور، انجمن علمی مرتعداری، موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، دانشگاه، دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری و کارشناسان استان ها و با حضور یک اکولوژیست خبره خواهد بود.

طبق برآوردها با استمرار خشکسالی تولید علوفه قابل برداشت مجاز از مراتع از ۱۰.۷ میلیون تن در شرایط طبیعی و درازمدت به ۶.۴۵ میلیون تن در سال جاری می‌رسد که نشان‌دهنده کاهش چهار میلیون تنی است.