۰ نفر

فرایند تدارک و تأمین گندم کشور از اردیبهشت‌ماه/ گندم مورد نیاز و ذخایر راهبردی کشور تامین شد

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۰۸
کد خبر: 577392
فرایند تدارک و تأمین گندم کشور از اردیبهشت‌ماه/ گندم مورد نیاز و ذخایر راهبردی کشور تامین شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گندم مورد نیاز کشور تأمین شده است، گفت: با برنامه‌ریزی‌ خوب، خرید خارجی گندم از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و گندم‌های خریداری شده به تدریج وارد کشور می‌شود. مردم وفور کالاها(گندم و آرد) را از تولیدات واحدهای صنفی مشاهده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ یزدان سیف در برنامه روی خط بازارِ شبکه رادیویی اقتصاد، میزان خرید تضمینی گندم کشور در سال جاری را ۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تن اعلام و پدیده خشکسالی را علت کاهش تولیدات محصول استراتژیک عنوان کرد.

سیف افزود: با خرید تضمینی حدود ۴.۵ میلیون تن نیاز به ۸ میلیون تن دیگر داشتیم که با برنامه‌ریزی خوب قبلی از اردیبهشت ماه امسال خرید انجام شده و تاکنون بیش از ۳ میلیون تن گندم وارد کشور شده است و مابقی در حال ورود به کشور است که در بنادر شاهد پهلوگیری و بارگیری محموله‌های گندم و انتقال آن به داخل کشور هستیم.

وی تاکید کرد: به لطف خداوند گندم و آرد کشور تا پایان سال تأمین شده و در سال آینده نیز مشکلی نخواهیم داشت و امیدواریم با بارش‌ها مطلوب خشکسالی کمتر و از وابستگی برای تأمین گندم به خارج کاسته شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص تأثیر تغییر قیمت بر تولید گندم گفت: تولیدات بخش کشاورزی تحت تأثیر متغییرهایی است که اگر چه قیمت یکی از آن‌ها است اما تأثیر ریسک اقلیم نیز در آن موثر است به طوریکه از ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم ۴ میلیون دیم است و ارتباط مستقیم به بارش دارد و چشم کشاورزان دیم‌کار به نزولات آسمانی است و حدود ۲ میلیون تن کشت آبی نیز که از ذخایر آبی استفاده می‌کند ارتباط با میزان بارش سالیانه دارد.

سیف قیمت خرید تضمینی ۷۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم را با توجه به نرخ گندم در جهان مطلوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که اقلیم هم به کمک بیاید و خداوند دریچه رحمت خود را به سمت کشور ما بگشاید تا از خشکسالی به سمت تر سالی برویم، تولیدات داخلی افزایش پیدا کند و کار کشاورزان و کشاورزی رونق بیشتری بگیرد.

وی در خصوص مساله آرد و چند قیمیتی بودن آن که احتمال ایجاد خطا و تخلف را دارد نیز توضیح داد: در حال حاضر گندم با دو نرخ یارانه نوع یک که قیمت هر کیلوگرم آن ۶۶۵ تومان است به واحدهای تولیدی آرد فروخته می‌شود و آرد حاصل با قیمت ۸۲۰ تومان به واحدهای نانوایی می‌رسد و نرخ دیگر، یارانه نوع ۲ است که گندم با قیمت ۹۰۰ تومان به کارخانجات آرد فروخته می‌شود و پس از تولیدِ آرد توسط کارخانجات آرد سازی با قیمت ۱۱۵۰ تومان، در نانوایی‌ها تحویل می‌شود و ما شاهدیم که دولت حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم یارانه پرداخت می‌کند و البته که احتمال تخلف وجود دارد اما فرایند تأمین بر روی یک سامانه انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: تمامی فرایند فروش گندم و آرد به کارخانجات و واحدهای نانوایی که بر بستر سامانه انجام می‌شود رصد کامل می‌شود و با توجه به اینکه میزان مصرف واحدهای صنفی آرد و نان مشخص است نظارت می‌شود تا گندم و آرد خارج از شبکه توزیع نشود و تخلفات به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: اگر مردم تخلفاتی را در زنجیره‌ی تأمین گندم و آرد مشاهده می‌کنند یا در مورد نان، کم فروشی، گران  فروش، اجبار به فروش نان کنجدی و ... مشاهده می‌کنند تخلف را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات و ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان گزارش دهند.