۰ نفر

در سال گذشته؛

۱۳۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی تولید شد

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹
کد خبر: 573587
۱۳۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی تولید شد

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد که در سال گذشته در مجموع ۱۳۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در کشور تولید که ۸۳ میلیون تن آن زراعی بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حسن عباسی معروفان» چهارشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: از ۱۳۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی که سال گذشته تولید شد ۲۱ میلیون تن آن محصولات باغی بود و مابقی به سایر محصولات کشاورزی اختصاص داشت.

وی توضیح داد که وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه تولید محور است تا با تولید محصولات کشاورزی بین مصرف و تولید در کشور توازن مناسبی برقرار شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: کشورمان سالانه ۹۴۰ هزار تن به گوشت قرمز نیاز دارد که ۸۸۰ هزار تن آن از داخل تامین و مابقی وارد می شود.

وی افزود: این در حالی است که در ابتدای انقلاب در سال ۵۷ در مجموع ۴۳ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در کشور تولید می شد و اکنون میزان آن به بیش از ۱۳۳ میلیون تن افزایش یافته و این نشان می دهد که در این زمینه کار شده است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تنظیم بازار، گفت: برای تنظیم بازار کالاهای کشاورزی هر روز صبح در وزارت جهاد کشاورزی جلسات منظمی برگزار می شود تا در تنظیم محصولات کشاورزی مشکلی وجود نداشته باشد.

معروفان بیان کرد: در زنجیره توزیع کالاهای اساسی در کشور برنامه ما حذف واسطه ها و دلالان است تا محصولات دامی و کشاورزی به صورت مستقیم به دست مردم برسد و قرار نیست سیب ۵ هزار تومانی باغداران در تهران به قیمت ۲۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

وی افزود: وقتی قیمت شیر ۴۲۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان افزایش می یابد به تبع آن قیمت لبنیات نیز افزایش می یابد زیرا دامدار اگر تولید شیر صرفه اقتصادی نداشته باشد شیر مورد نیاز را تولید نخواهد کرد.

«عباس تابش» معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این برنامه گفت: در تنظیم بازار وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی مجری سیاست های کلان کشور هستند و تنظیم بازار یم مساله مهم فرابخشی است که دبیرخانه آن در وزارت صنعت و در استانها در استانداریها متمرکز شده است.

وی اظهارداشت: مساله نظارت و بازرسی ها دو مساله جدا از هم است و ضروری است برای تنظیم بازار ما در حوزه برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: ما باید نظارت خود را از بدو تولید محصول اعمال کنیم و درصددیم که ساختارهای نظارت را در سه حوزه تغییر دهیم.

وی نظارت از بدو تولید، توزیع و ثبات در بازار را سه مساله مهم نظارت در بازار عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز در هیات دولت مصوب شد که میزان جوجه ریزی ماهانه از ۱۲۰ به ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه افزایش یابد تا مردم برای خرید مرغ مشکلی نداشته باشند و دغدغه تامین مرغ و تنظیم بازار آن عملی شود.

تابش با بیان اینکه با رصدپذیر کردن شبکه توزیع، تنظیم بازار و وضعیت تولید به خوبی کنترل می شود، افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در تنظیم بازار در کشور اقدات لازم به عمل خواهد آمد تا از اول بهمن ماه سال جاری وضعیت مطلوبی در کشور داشته باشیم.

وی یادآورشد: مردم اگر در زمینه خرید کالا اجحاف ببینند می توانند با تماس با سامانه ۱۲۴ و یا سامانه اینترنتی ۱۳۵ شکایت خود را مطرح کنند که در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی خواهد شد. 

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پایان افزود: امسال تاکنون ۲ میلیون پرونده به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان برای رسیدگی به محاکم قضایی ارسال شده است تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

«محمد حسن سرابیان» معاون سازمان تعزیرات حکومتی در این برنامه تلویزیونی گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار قبلا به ریاست وزیر صنعت برگزار می شد، اما هم اکنون هفته ای دو بار به ریاست معاون اول برگزار می شود و اگر بازرسی های سنتی به بازرسی های سیستمی تبدیل شود که مقدمات آن فراهم شده ماحصل آن بسیار ثبت خواهد بود.

«صمد عزیزنژاد» کارشناس مسایل اقتصادی در این برنامه گفت: ما نباید فرصت سوزی کنیم و باید روند تولید و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بهبود یابد تا وابستگی ما به واردات محصولات دامی از خارج از کشور قطع شود امام منافع عده ای اجازه نمی دهند که تولید و توزیع به خوبی شکل بگیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: برای اینکه زمینه فساد در بازار کمتر شود باید برنامه مشخصی از سوی مسئولان ذیربط ارائه شود تا مثلا عرضه مرغ در بازار به تعادل برسد.

وی اظهارداشت: با توجه به خشکسالی کشور باید از هم اکنون برای تولید علوفه مورد نیاز در کشور برنامه ریزی شود، مخصوصا این اینکه باید در استانهایی که دامداری و دامپروری رونق دارد این مساله باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برای رصد توزیع کالا در کشور باید یک سیتم یک پارچه پایش وجود داشته باشد، تا با رصد نحوه فروش کالا و محصولات از گران فروشی نیز در کشور جلوگیری شود.