۰ نفر

واردات ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی به کشور

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴
کد خبر: 573585
واردات ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی به کشور

رییس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هفت ماه نخست پارسال، ​ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن واردات کالای اساسی داشتیم، گفت: امسال واردات کالا‌های اساسی در این بازه زمانی ۱۰۰ هزار تن بیشتر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، حسن عباسی معروفان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: پارسال سه میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه ورادات کالاهای اساسی در هفت ماه نخست سال بود و این رقم در مدت مشابه امسال, پنج میلیارد و 800 میلیون دلار بود یعنی قیمت جهانی این کالاها 52 و نیم درصد افزایش داشت.
او ادامه داد: هشت میلیارد دلار را به ارز ترجیحی اختصاص دادند که دو میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی نیست و به دارو و درمان و تجهیزات و یک میلیارد دلار هم به واکسن کرونا مربوط است.
عباسی اضافه کرد: 6 میلیارد سهم وزارت جهاد کشاورزی است که با این رقم باید حدود 14 تا 15 میلیون تن کالا وارد می کردیم در حالی که با این 6 میلیارد، 12 و نیم میلیون تن کالا وارد و 10 میلیون تن از آن را توزیع کردیم.
رییس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 52 و نیم درصد از گرانی ها مربوط به افزایش قیمت های جهانی است, گفت: اینکه روغن حدود 90 درصد گران شده به این علت است که قیمت جهانی روغن های خوراکی, 99 درصد افزایش یافت و کشورمان در روغن خوراکی, 86 درصد وابستگی وارداتی دارد.
وی افزود: باید یارانه داده شود تا قیمت ها تغییر نکند.

عباسی معروفان گفت:​ بخش کشاورزی از نظر اشتغالزایی و وسعت کار و تولید, کل کشور را در برمی گیرد و بالای 400 کالای شناخته شده تولید می کند که 25 کالا، مهم و راهبردی است.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم با اشاره به اینکه تنظیم بازار، مولفه ای فرابخشی است که بحث تنظیم بازار داخل کشور را بر عهده دارد، گفت: ورودی کالا، انتظام بخشی به توزیع و نظارت و بازرسی، مولفه های اساسی تنظیم بازار کالا هستند.
عباس تابش با اشاره به اینکه گرانی و تشتت قیمت ها را داریم, ادامه داد: مقایسه 100 قلم کالا در سه ماهه قبل با یک ماه قبل، گویای این بود که از این صد قلم کالا که بیشترین نقش را در سبد خانوار دارد در سه ماه پیش، 65 قلم کالا، رشد قیمت بالای پنج درصد داشتند و اکنون 25 قلم، رشد بالای 5 درصد دارد.
او اضافه کرد: این به معنی آن است که ثبات نسبی را نسبت به سه ماه پیش بر اساس سیاست های جدید تنظیم بازاری در کشور شاهدیم.
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان درباره افزایش 40 درصدی قیمت لاستیک هم گفت: لاستیک, مشمول قیمت گذاری نیست و راسا قیمت گذاری کرده بودند و از انجمن لاستیک, مستندات را خواستیم و در این باره معارض هستیم.
وی افزود: قیمت گذاری آن ها باید منطبق بر ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت باشد.