۰ نفر

توصیه مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی؛

برداشت ذرت و یونجه سریع تر آغاز شود

۸ مهر ۱۴۰۰، ۲۳:۱۷
کد خبر: 567186
برداشت ذرت و یونجه سریع تر آغاز شود

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: گستره بارش ها از نیمه آذر به اغلب مناطق کشور می رسد و به کشاورزان دیم کار توصیه می‌ شود که در کشت عجله نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گویی از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی امروز و فردا در شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و مازندران بارش پراکنده گاهی وزش باد انتظار می رود که گستره بارش ها طی روزهای پنج شنبه و جمعه استان گلستان هم در بر می گیرد و  بر مقدار بارش غرب گیلان افزوده می شود.

وی افزود: طی روزهای شنبه و یکشنبه در سواحل دریای خزر، شمال آذربایجان غربی و شرقی ابرناکی و بارش پراکنده پیش بینی می شود.

 مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان شرق و شمال شرق کشور توصیه می شود که هر چه سریع تر نسبت به برداشت ذرت و یونجه اقدام کنند تا با کاهش دما در شمال شرق کشور دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: با توجه به بارش های جنوب شرق به دامداران و عشایر توصیه می شود که از رفتن به ارتفاعات به سبب بارش اجتناب کنند.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط جوی، کشاورزان استان خوزستان که قصد کشت کلزا را دارند، حداکثر تا ۱۰ مهر کشت را به پایان برسانند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش ها بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا ۵ مهر حدود نیم میلی متر، در دوره بلندمدت ۶ دهم میلی متر و در مدت مشابه سال قبل یک دهم میلی متر بوده است که هم اکنون نمی توان درصدی از کاهش یا افزایش را اعلام کرد.

وی ادامه داد: مدل ها نشان می دهد در سال زراعی جدید طی ماه های مهر و آبان به جز مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر در اکثر نقاط کشور بارش خاصی را شاهد نخواهیم بود که با این وجود به نظر می رسد بارش ها کمتر از نرمال است.

حقیقت با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور از نیمه آذر به بعد گستره بارش ها می رسد، افزود: گستره بارش ها به تدریج از نیمه آذر به بعد به اغلب مناطق کشور می رسد که با این وجود به کشاورزان دیم کار توصیه می شود که در کشت عجله نکنند؛ چرا که یک هفته قبل از بارش های موثره اطلاع رسانی لازم‌ انجام می شود‌.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان از تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: گرچه ابتدای مهر در مناطق شمال غرب و غرب بارش هایی پیش بینی می شود، اما برای کشت دیم مناسب نیست و کشاورزان دیم کار عجله نکنند.