۰ نفر

دولت برای کنترل قیمت برنج برنامه کوتاه مدت دارد

۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۳
کد خبر: 566571
دولت برای کنترل قیمت برنج برنامه کوتاه مدت دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با ذخایری که در شرکت بازرگانی دولتی داریم بازار برنج را کنترل می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما،  سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه نشست با تشکل‌های کشاورزی اتاق تهران در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت برنج افزود: وقتی در فصل برداشت برنج واردات آن ممنوع است یعنی ما کمبود برنج را نمی‌توانیم کنترل کنیم یا باید قبل از مرداد برنج را به میزان کافی وارد کنیم یا بعد از آبان وارد کنیم البته به این منزله نیست که ما بخواهیم جلوی کار بخش خصوصی را بگیریم.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم برای چنین مشکلاتی برای یک قانون تبصره بزنیم این دقیقا همان چیزی است که بخش خصوصی از ما انتظار ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی هم ۲۰ درصد تولیدات برنج را کاهش داده و روی افزایش قیمت تاثیر داشت، اما اثر این موضوع روی قیمت برنج خارجی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه چند سالی است که حمایت از پنبه داخلی شروع شده و با کشت قراردادی می‌تواند وضع مطلوبی را به دست آورد افزود: میزان تولید پنبه در کشور وضعیت بسیار مناسبی داشت، اما به دلیل نبود حمایت‌ها و واردات رو به کاهش رفت.

وی اضافه کرد: محصولات صنعتی کشاورزی مانند پنبه ایجاد ارزش افزوده می‌کنند و تولیدات و اشتغال را نیز به همراه دارند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت لبنیات نیز گفت: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود ما باید بتوانیم آن را به دست دامدارمان برسانیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: در بخش تولید لبنیات هیچ یارانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد، پس در این شرایط دامداری ما که یک بنگاه اقتصادی است نمی‌تواند تولیداتش را ادامه دهد و شرایط این گونه می‌شود که دام‌های مولد به کشتارگاه می‌رود.

وی گفت: اگر ما نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومان هم بدهیم نمی‌توانیم قیمت شیر را پایین بیاوریم، زیرا مولفه‌های تاثیرگذار غیر از نهاده نیز افزایش قیمت تمام شده موثر است بنابراین قیمت ۶۴۰۰ تومانی که در ستاد تنظیم بزار برای شیر مصوب شد گامی برای تنظیم بازار این محصول است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت تخم مرغ گفت: تولید مرغ و تخم مرغ اینگونه نیست که امروز تصمیم گرفته شود و فردا قیمت تغییر کند بنابراین این گونه نیست که امروز هر تصمیمی ما می‌گیریم بخواهد قیمت تغییر کند، مگر اینکه در بحث واردات بخواهیم کاری کنیم تا در روند تغییر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.