۰ نفر

معاون سازمان بنادر اعلام کرد؛

واردات حدود ۵میلیون تن گندم از طریق حمل و نقل دریایی

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۴
کد خبر: 566532
واردات حدود ۵میلیون تن گندم از طریق حمل و نقل دریایی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مهمترین اقدامات ۶ ماهه این سازمان در خصوص واردات گندم به کشور را تشریح کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز تخلیه این کالا در بنادر تأمین و به صورت یکسره از کشتی به مقاصد مصرف حمل می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به اینکه کشور سالانه به ۱۱ میلیون گندم نیازمند دارد، اظهار داشت: به رغم خودکفایی در تولید گندم طی سال های گذشته به عنوان مهمترین محصول استراتژیک، متاسفانه در سال های اخیر به دلیل بارش کم باران و خشکسالی های ایجاد شده، مجبور به واردات این کالا شده ایم.

تأمین عمده نیاز گندم وارداتی کشور از طریق حمل و نقل دریایی

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی به عمل آمده در سال جاری، حدود ۶ میلیون تن گندم در داخل کشور تولید می شود این بدان معنی است که در سال جاری نیازمند واردات ۵ میلیون تن گندم هستیم و این نیاز عمدتا باید از طریق حمل و نقل دریایی تأمین شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات هیات دولت و ستاد تنظیم بازار، عنوان کرد: با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه ها و سازمان های مرتبط، تجهیزات لازم در تمامی بنادر شمالی و جنوبی کشور برای تخلیه این کالا آماده و فرآیند خروج گندم بدون تخلیه در انبارهای بندری و به صورت حمل یکسره از کشتی به مقاصد مصرف و بدون توقف انجام می شود.

هماهنگی در خصوص تامین واگن و کامیون مورد نیاز

کوهساری افزود: در خصوص تأمین کامیون و واگن مورد نیاز، هماهنگی خوبی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به عمل آمده و خوشبختانه از جنبه حمل و نقل کالا از بندر به مقاصد مصرف، با مشکل خاصی روبرو نیستیم.

براساس گزارش سازمان بنادر، وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری به میزان یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۴۲۱ تن گندم از طریق ۱۲۲ شناور در بنادر تخلیه شده است، بیان کرد: با توجه به خریدهای انجام شده، پیش بینی می شود در مهرماه سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم دیگر، در بنادر کشور تخلیه شود.