۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

پیش بینی روزهای خوب برای بازار خرمای ایران/ نگرانی نخل داران خوزستانی از ۶هزار تن خرمای مانده در انبارها از سال گذشته

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۶
کد خبر: 566442
پیش بینی روزهای خوب برای بازار خرمای ایران/ نگرانی نخل داران خوزستانی از ۶هزار تن خرمای مانده در انبارها از سال گذشته

به رغم نگرانی نخل داران از ماندن بخشی از خرمای رقم استعمران و شاهانی در انبارها از سال گذشته، دبیر انجمن ملی خرمای ایران پیش بینی کرد روزهای خوبی در انتظار بازار خرمای کشور باشد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛  به دلیل نبود بازار صادراتی از سال گذشته بخشی از تولید خرمای ارقام استعمران و شاهانی استان های خوزستان و فارس در انبارها مانده است. با آغاز برداشت خرما در سالجاری قیمت این دو رقم کاهش یافت و به زیر قیمت تمام شده تولید رسید و زیان نخل دارن را به همراه داشت. وزارت جهادکشاورزی برای جلوگیری از زیان نخل دارن به بازار ورود کرده و اقدام به خرید تضمینی این ارقام کرده است، اما نخل دارن همچنان نگران پایین بودن قیمت دسترنج خود هستند.

مقداد تکلوزاده در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره کمبود آب همراه با نوسانات گرمایی در استان های خرما خیز کشور در سالجاری، اظهار کرد: خشک شدن سرشاخه‌ها و حمله آفت‌ها نتیجه سال خشک جاری برای نخلستان های کشور بوده است.

وی ادامه داد: میزان تولید خرما در کشور در سالجاری حداکثر به ۱ میلیون ۲۵۰ هزار تن می رسد، در حالی که در سال گذشته این میزان ۱ میلیون و۳۰۰ هزار تن بود.

تکلوزاده با تاکید بر اینکه در بین ارقام خرما در کشور، رقم خرمای مضافتی بیش از همه تحت تاثیر سال خشک قرار گرفته است، افزود: میزان کاهش تولید رقم مضافتی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی یادآور شد: متوسط تولید هر ساله خرمای مضافتی ۴۰۰ هزار تن بوده است.

تکلوزاده از دیگر مشکلات نخل داران در سالجاری را ماندن بخشی ارقام خرمای استعمران و شاهانی در انبارها، از سال گذشته عنوان کرد.

وی گفت: ۵ تا ۶ هزار تن خرمای رقم مستعمران خوزستان و به همین میزان خرمای شاهانی استان فارس از سال گذشته در ابنارها مانده است و این موضوع موجب نگرانی نخل داران این استان ها شده است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران دلیل ماندن این ارقام خرما در انبارها از سال گذشته را کاهش صادرات در پی رکود بازار با ادامه شیوع کرونا اعلام کرد. 

تکلو زاده با اشاره به ورود دولت به خرید تضمینی خرمای استعمران در خوزستان برای حل این مشکل، اظهار کرد: دولت قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم خرمای استعمران درجه یک را از نخل دارن ۹۲ هزار ریال و درجه ۲ را ۷۸ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین کرده است، قیمت خرید خرمای درجه سه نیز با توافق تعیین می‌شود اما نباید قیمت هر کیلوگرم آن از ۶۰هزار ریال کمتر باشد.

وی معتقد است، هر چند قیمت خرید تضمینی تنها پوشش هزینه تمام شده تولید نخل داران را می دهد، اما می تواند به حذف دلال منجر و از زیان نخل داران جلوگیری کند.

تکلوزاده به رغم تمام مشکلات عنوان شده روزهای خوبی برای بازار خرمای ایران پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد: شرایط بازار صادراتی با گسترش واکسیناسیون بهبود یافته و تجار کشورمان در حال بازیابی دوباره بازارهای صادراتی خرمای کشور هستند.

به گفته تکلوزاده؛ تجار از آبان ماه جهت خرید خرما برای صادرات به بازار ورود می کنند و این امر خود موجب تعادل بیشتر قیمت خرما خواهد شد.

وی همچنین آغاز فصل سرد را دلیلی دیگری برشمرد که با افزایش مصرف خرما قیمت این محصول را به سوی متعادل تر شدن پیش می برد.

وی میزان مصرف خرما در بازار داخلی را حدود ۷۰۰ هزار تن ، صادرات را ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن و میزان مصرف خرما در صنایع تبدیلی همراه با ضایعات را ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد.

بر اساس این گزارش؛ هفته گذشته اسماعیل قادر‌ی‌فر، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، درباره جزئیات خرید خرمای استعمران از نخل داران خوزستانی، گفت: خرید خرما با رعایت دقیق ابلاغیه مقام عالی وزارت و دستورالعمل فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در راستای حمایت از نخلداران خوزستانی و وظایف حمایتی این سازمان تا ۳۰ مهرماه سال جاری و با رعایت دقیق استانداردهای خرید و نگهداری این محصول ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تا امروز از مجموع ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۸۹۸ کیلوگرم خرمای خریداری شده در مراکز خرید، یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۰۶ کیلوگرم خرمای درجه یک، ۲ میلیون و ۲۲ هزار و ۴۹۷ کیلوگرم خرمای درجه ۲ و ۳۷۳ هزار و ۲۹۲ کیلوگرم خرمای درجه ۳ بوده است.