۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

هشدار درباره عرضه نارنگی های رنگ شده در بازار/ حذف نارنگی از لیست کشف قیمت برای مقابله با تخلف

۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲
کد خبر: 565873
هشدار درباره عرضه نارنگی های رنگ شده در بازار/ حذف نارنگی از لیست کشف قیمت برای مقابله با تخلف

عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و تره بار درباره عرضه نارنگی های رنگ شده در بازار هشدار داد و گفت: مردم از خرید نارنگی های زرد رنگ خودداری کنند چرا که هنوز فصل برداشت این محصول فرا نرسیده و آنچه در بازار دیده می شود نارنگی های نارسی هستند که با استفاده از روش های غیر استاندارد رنگ آوری شده اند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در چند سال اخیر عده‌ای قبل از فصل برداشت، نارنگی و پرتقال نارس را از باغداران خریداری  می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌هایی آن ها را رنگ‌آوری کرده و رنگ نارنگی و پرتقال را از سبز به زرد و یا نیمه زرد تغییر می دهند و با قیمت بالاتر به خریداری که به خیال خود میوه نوبرانه با کیفیت می خرد، غالب می کنند.

به گفته کارشناسان؛ نارنگی و پرتقال نارسی که به ترفند تغییر رنگ داده می شوند برای سلامتی زیان بار هستند چرا که این میوه ها خود اسیدی هستند و بر اثر گرمادهی برای تغیر رنگ میزان اسید آن بالاتر رفته و علاوه بر از بین رفتن خاصیت آن، برای دستگاه گوارش خطرناک اند.

امسال نیز مانند سال های گذشته متخلفات بازار میوه دست به کار شده و اقدام به فروش نارنگی کال و نرسیده با تغییر رنگ کرده اند.

اما اتحادیه میوه و تره بار برای مقابله با این تخلف دست به اقدام تازه ای زده است. این اتحادیه قیمت نارنگی را از لیست کشف قیمت خود خارج کرده تا با این روش اجازه فروش میوه های رنگ آوری شده به مردم ندهد.

 علی رضا متبحری، عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و تره، با اعلام این خبر به اقتصاد آنلاین، افزود: هر هفته اتحادیه برای میوه های عرضه شده در میادین فراینده کشف قیمت را انجام می دهد و آن را به صورت رسمی اعلام می کند.

وی ادامه داد: کشف قیمت فرآیندی است که خریداران و فروشندگان میوه به یک قیمت معاملاتی می‌رسند. 

متبحری با بیان اینکه در میادین همه موظف به رعایت این قیمت ها هستند، اظهار کرد: قیمت های کشف شده مبنای عرضه محصولات در میادین قرار می گیرد و عرضه محصول خارج از لیست یا با قیمت بالاتر تخلف محسوب می شود.

وی از تکرار عرضه میوه های نارس رنگ شده پاییزی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته متخلفات بازار میوه دست به کار شده و اقدام به فروش میوه های کال و نرسیده با تغییر رنگ کرده اند.

متبحری با تاکید بر زیان بار بودن میوه های رنگ شده، از راهکار اتحادیه میوه و تره بار برای مبارزه با این تخلف در سالجاری خبر داد.

وی گفت: اتحادیه میوه و تره بار برای مقابله با این تخلف قیمت نارنگی را از لیست کشف قیمت خود خارج کرده تا با این روش اجازه فروش میوه های رنگ آوری شده به مردم ندهد.

متبحری معتقد است؛ با این روش حداقل در میادین میوه و تره بار اجازه عرضه محصولات نارس رنگ شده پاییزی داده نمی شود.

وی تصریح کرد: حذف این میوه و دیگر میوه های که ممکنه است این تخلف درباره آن ها اتفاق بیفتد از لیست کشف قیمت میادین میوه و تره بار تا زمان رسیدن فصل برداشت محصولات ادامه خواهد داشت.

آخرین قیمت میوه های پاییزی

متبحری همچنین درباره آخرین قیمت انواع میوه های پاییزی قابل عرضه در میادین میوه و تره بار، گفت: در حال حاضر سیب پاییزه از ۵ تا ۱۶ هزار تومان، لیمو شیرین از ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان و انگور از ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه میوه و تره قیمت پسته تازه که اکنون فصل عرضه آن است را نیز از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد.