۰ نفر

چرا برنج بر پاشنه گرانی می‌چرخد؟

۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 565818
چرا برنج بر پاشنه گرانی می‌چرخد؟

با رها شدن افسار بازار، به خصوص طی ماه های گذشته قیمت برنج نیز با افزایش شدید مواجه شده تا جایی که بسیاری از مردم دیگر توان خرید این محصول را ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اگرچه برنج به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک در سبد اصلی خرید هر خانوار ایرانی قرار دارد، اما به نظر می رسد بر بازار این محصول نظارتی وجود ندارد، تا جایی که امروز هر کیلو برنج ایرانی بسته به درجه و کیفیت آن در بازار اصفهان حتی از مرز ۵۰ هزار تومان هم عبور کرده است.

به گفته فعالان بازار برنج در اصفهان، نظارتی بر این بازار نیست و این محصول نیز همانند دیگر کالاها و خوراکی ها از غافله گرانی عقب نمانده است.

البته اواخر فروردین امسال مصطفی بحق- رئیس اتحادیه خوار و بار و آجیل فروش اصفهان، با رد برخی شایعات نسبت به افزایش قیمت برنج ایرانی و دپو این محصول در انبارها گفته بود که قرار نیست قیمت برنج افزایش یابد و گرانی این محصول، شایعه است و بعد از ورود کشت برنج شمال به بازار، احتمال گرانی برنج در بازار وجود ندارد، با این وجود، امروز برنج بر پاشنه گرانی می چرخد.

البته فعالان بازار برنج بر این عقیده اند که افزایش سالانه قیمت برنج طبیعی است، اما امسال به دلیل شرایط خشکسالی تولید برنج کاهش یافته است، از سوی دیگر اگرچه سال گذشته برنج عنبر خوزستان تولید وسیعی داشت، اما امسال میزان تولید این محصول هم بسیار کمتر شده و اکنون هیاهو و جو موجود در بازار بر افزایش قیمت برنج است، البته از زمان برداشت برنج شمال قیمت ها اگرچه افزایش یافته، اما اکنون قیمت برنج در همان مقطع قیمتی باقی مانده است.

مشاهدات میدانی از بازار اصفهان گویای افزایش افسارگسیخته نرخ برنج در بازار دارد و هر کیلوگرم برنج ایرانی مرغوب بین ۳۵ تا ۴۶هزار تومان و برنج هندی نیز بین ۲۲ تا ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر برخی برنجکاران از سرزمین در سایت های مختلف برنج تولید خود را بدون واسطه با قیمت ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان به مشتریان خود حتی در اصفهان می فروشند.

گرانی های بازار دیگر ارتباطی با قدرت خرید مردم ندارد

یکی از فروشندگان برنج در بازار اصفهان با اشاره به قیمت برنج های داخلی گفت: هر کیلو برنج داخلی عنبر خوزستان از ۲۹ تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین هر کیلو برنج شمال بسته به مدل و کیفیت آن بین ۳۶ تا ۴۳ هزار تومان است.

به گفته این فروشنده، در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج طارم هاشمی ۴۳ هزار تومان، شیرودی ۳۶ هزار تومان، ندا و فجر حدود ۳۸ هزار تومان و برنج لنجان حدود ۴۵ هزار تومان است.

فروشنده دیگری هم با اشاره به افزایش قیمت برنج های وارداتی گفت: قیمت برنج های هندی از دهه اول محرم به این طرف اگرچه ثابت بود، اما اکنون به دلیل نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت داشته است.

به گفته این فروشنده، در حال حاضر هر کیلو برنج هندی بین ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان است، همچنین هر کیلو برنج پاکستانی بین ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان در بازار اصفهان فروخته می شود.

فروشنده دیگر برنج در اصفهان نیز گفت: امروز برنج بر پاشنه گرانی و افزایش قیمت می چرخد، از سوی دیگر قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

او پیش بینی کرد: اگرچه کشش بازار، قدرت خرید مردم و همچنین مقدار تولید برنج مباحث جداگانه در بازار است، اما به نظر می رسد در شرایط فعلی برنج تمایل به گرانی دارد، چراکه در بازار به طور معمول جهش قیمت ها ارتباطی با قدرت خرید مردم ندارد.

جذابیت صادرات دلیل گرانی برنج

البته شهریور امسال معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان درباره گرانی برنج گفته بود که امروز صادرات برنج داخلی آزاد است، همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز، جذابیت های صادراتی این محصول بیشتر شده که امروز اثرات خود را در بازار گذاشته است.

به گفته اکبر عادل مرام، در حال حاضر برنج به وفور در بازار است، البته قیمت برنج هندی نسبت به یک ماه پیش افزایش داشته، همچنین برنج داخلی به دلیل افزایش قیمت دلار، جذابیت های صادراتی آن را بالا رفته است.

هزینه های کشت برنج تا ۴ برابر بالا رفت

از سوی دیگر رئیس اتحادیه خواروبارفروشان اصفهان درباره افزایش بی رویه قیمت برنج ایرانی در بازار توضیح داد: کشاورزان با توجه به اینکه هزینه های کشت برنج در سال جاری بالا بود، اکنون حاضر به فروش و عرضه محصول خود به قیمت های قبلی نیستند.

مصطفی بحق با بیان اینکه کشاورزان بر این عقیده اند که برخی هزینه های کشت برنج حتی بیش از چهار برابر افزایش یافته است، گفت: به این دلیل اکنون برنجکاران شمالی تمایل ندارند که برنج خود را در بازار عرضه کنند و آن دسته از برنجکارانی که با قیمت پایین تر حاضر به فروش می شوند، به دلیل بدهی های بانکی شان است.

او تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر برنجکاران شمالی تمایلی به فروش برنج های خود ندارند و به دلیل افزایش هزینه های تولید این محصول را انبار کرده و به بازار عرضه نمی کنند.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان اصفهان همچنین افزود: از سوی دیگر به دلیل افزایش دمای هوا و کم آبی در تابستان امسال، میزان کشت برنج در شمال کشور ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بود.

او درباره کشش بازار نسبت به افزایش قیمت برنج های ایرانی، گفت: باید گفت اگر برنجکاران شمالی امروز فروشنده نیستند، به دلیل افزایش قیمت برنج داخلی، بازار هم کششی برای خرید ندارد و به نوعی قدرت خرید مردم برای خرید برنج داخلی بسیار کاهش یافته است.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت برنج داخلی نسبت به سال گذشته

بحق با اشاره به اینکه قیمت برنج داخلی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد گران شده است، گفت: با وجود این افزایش قیمت، برنجکاران همچنان از این قیمت های موجود ناراضی هستیند و معتقدند که نرخ تولید محصولشان بالاتر از این است.

او با تاکید بر اینکه برنجکاران معتقدند که برنج باید گران شود اما بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد، گفت: در حال حاضر قیمت بالاترین قیمت برنج داخلی در بازار اصفهان هر کیلو  بین ۵۱ تا ۵۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان اصفهان با پیش بینی بازار برنج تا پایان امسال، گفت: به نظر می رسد تا پایان امسال قیمت برنج داخلی از قیمت های فعلی بازار بالاتر نرود.

او درباره برخی صحبت ها درباره صادرات برنج داخلی نیز، اظهار کرد: در حال حاضر حتی یک کیلو برنج از ایران صادر نمی شود، چراکه در تمام قیمت برنج در دنیا نصف قیمت ایران است، بنابراین صادرات این محصول از ایران به دیگر کشورها به صرفه نیست.

بحق درباره بازار برنج های وارداتی، توضیح داد: در حال حاضر کمبود برنج وارداتی نداریم این محصول به فراوانی در بازار و فروشگاه ها یافت می شود و از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز بر روی عرضه و فروش این محصول فعلا اثر نگذاشته است.