۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

راهکار جدید مسئولان برای توقف کشتار دام های مولد/ توزیع نهاده های دامی هم وزن دام های مولد و نارس

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
کد خبر: 565550
راهکار جدید مسئولان برای توقف کشتار دام های مولد/ توزیع نهاده های دامی هم وزن دام های مولد و نارس

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری ایران ازتصمیم جدید مسئولان برای توزیع نهاده های خوراک دامی به میزان وزن دام های مولد و نارس در بین جامعه عشایری و روستایی برای جلوگیری از کشتار آن ها خبر داد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛  خشک شدن مراتع و کمبود و گرانی نهاده های خوراک دام موجب شده ماه ها شاهد کشتار دام های مولد و نارس باشیم. ادامه کشتار دام های مولد و نارس تهدیدی برای بقای صنعت دامپروری و تولید گوشت قرمز کشور است. 

حالا به گفته فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری ایران، مسئولان تصمیم گرفته اند برای جلوگیری از ادامه  کشتار دام های مولد و نارس، به میزان وزن دام ها  نهاده های خوراک دامی در اختیار جامعه عشایری و روستایی قرار دهند.

وی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر، یادآور شد: خشکسالی، خشک شدن مراتع را به دنبال داشت که اصلی ترین منبع تعلیف دام های عشایر و روستایی است از سوی دیگر با توجه به کمبود و گرانی نهاده های خوراک دام در بازار امکان تامین نهاده ها برای بیشتر این جمعیت امکانپذیر نیست، به همین دلیل وزیر پیشین جهاد کشاورزی طرح خرید حمایتی دام را تهیه و به دولت پیشنهاد داد.

خرم ادامه داد: هیات وزیران در دولت قبل این پیشنهاد را بررسی و مصوب کردند؛ دام عشایر خرید حمایتی شود و در ازای هر کیلوگرم دام سه کیلوگرم نهاده خوراک دام با قیمت دولتی از محل ذخائر راهبردی کشور به آن ها تحویل شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور به عنوان مباشر خرید تعیین شد و سازمان امور عشایر ایران موظف شد تا تعداد و ترکیب دام قابل خریداری در مناطق عشایری با اولویت شرایط خشکسالی اقدام ‌کند.

خرم با تاکید بر اینکه در این طرح قرار بود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار راس دام از دامداران خرید حمایتی شود، اظهار کرد: طبق آمار ما تا امروز ۷۷۷ هزار و ۲۲۰ هزار راس دام و طبق گزارش شرکت پشتیبانی امور دام ۸۵ هزار راس دام توسط این شرکت خرید حمایتی شده است.

به گفته وی؛ کندی در اجرای طرح و تشدید مشکلات دامداران عشایری و روستایی در تامین نهادهای خوراک دام موجب شد این مصوبه نتواند مانع کشتار دام های مولد و نارس شود و این اتفاق تلخ همچنان ادامه دارد.

خرم تصمیم جدید مسئولان برای توزیع نهاده های خوراک دام به میزان وزن دام ها را در راستای حل هر سریع تر مشکل کشتار دام های مولد و نارس عنوان کرد.

وی در توضیح جزئیات طرح جدید، اظهار کرد: در طرح جدید، دامداران برای حفظ دام های مولد و نارس نهاده دریافت خواهند کرد، به این ترتیب که در قبال هر کیلوگرم دام زنده ۳ کیلوگرم نهاده خوراک دام به آن ها تحویل داده می شود.

خرم ادامه داد: در این طرح متوسط وزن دام زنده ۴۴ کیلوگرم و مدت زمان برای نگهداری دام ۳ ماه در نظر گرفته می شود، به این ترتیب برای حفظ هر دام مولد و یا نارس ۱۲۰ کیلوگرم نهاده به عشایر تعلق می گیرد.

خرم اهمیت جلوگیری از کشتار دام های مولد را علاوه بر تامین گوشت قرمز، حفظ ذخایر ژنتیکی دامی کشور برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح جدید، کمتر شاهد عرضه دام های مولد و لاغر برای کشتار در میادین عرضه دام و کشتارگاه ها باشیم .

خرم همچنین از قول بارگذاری ۲۰ هزار تن سهمیه نهاده های خوراک دامی برای عشایر از روز آینده در سامانه بازارگاه خبر داد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری ایران گفت: این نهاده ها فردا در سامانه بازارگاه بارگذاری می شود و احتمالا تا پایان هفته جاری توزیع خواهد شد.