۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

صادرات بذر برای اولین بار از کشور

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۱۳
کد خبر: 561457
صادرات بذر برای اولین بار از کشور

معاون وزیر جهاد با بیان این که امسال اولین سالی بود که صادرات بذر داشتیم، گفت: صادرات بذر استمرار خواهد داشت و استان اردبیل و خوزستان می‌توانند در این زمینه پیشرو باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین، جواد وفابخش، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: زیر بخش زراعت دارای ۹۱.۷ میلیون تن (۶۹ درصد تولیدات کشاورزی) تولید است و سطح زیر کشت محصولات زراعی ۱۲.۱ میلیون هکتار بوده که ۵.۸ میلیون هکتار آن آبی و ۵.۹ میلیون هکتار نیز دیم است.

وی افزود: تولیدات مهم بخش زراعت شامل غلات به میزان بیش از ۲۳ میلیون تن، نباتات علوفه‌ای بیش از ۲۵ میلیون تن، حبوبات بیش از ۷۸۸ هزارتن، محصولات صنعتی بیش از ۱۴ میلیون تن و سبزیجات و محصولات جالیزی بیش از ۲۸ میلیون تن است.

وفابخش با بیان این که در سال ۹۹، بارش باران به صورت ناهنجار بر مزارع بارید و باعث عدم رشد به موقع محصولات زراعی شد، تصریح کرد: در این شرایط مدیریت محصول در مزرعه دشوار می‌شود، به خصوص در شرایط کشت دیم که نیاز آبی آن از باران تأمین می‌شود.

وی با بیان این که در ۹ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۳۶۷ هزار تن بذر گندم تدارک دیده می شده است، عنوان کرد: در سال زراعی جدید ۳۵۵ هزار تن بذر گندم تدارک دیده شده و به دست کشاورزان رسانده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: حدود ۵۶ درصد از بذر مورد استفاده کشاورزان، بذر خودمصرفی است که در حال حاضر تیمار و بذرمال این بذور در حال انجام است.

وی با اشاره به این که تنوع رقم در حوزه گندم بسیار خوب بوده است، گفت: ۴ رقم جدید توسط مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال معرفی و امسال وارد چرخه تولید شده است و این پشتیبانی در تأمین بذر باعث شده روند کیفی تولید گندم در کشور ارتقا یابد.

وفابخش ادامه داد: در کشت دیم نیز ۷۸ رقم زراعی معرفی شده که ۴۴ رقم از آن مربوط به گندم نان و دروم بوده است.

وی تاکید کرد: باید مزارع را از نظر ژنتیک، مدیریت مزرعه و ایجاد مزارع خوب ارتقا دهیم و بر روی توسعه مزارع کار کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کشاورزی قراردادی در بحث گندم بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: باید بر روی تغذیه گندم در مزارع و مراقبت از آن کار کنیم چراکه حدود دو سال است به دلیل افزایش قیمت کود با کم مصرفی این نهاده مواجه هستیم.

وی با اشاره به این که مشکلی در تأمین بذر در کشور نداریم، عنوان کرد: بذر محصولات سردسیر بیش از نیاز کشور است و تنوع در بذر محصولات گرمسیر هم بسیار بالا است اما در خوزستان و کرمانشاه تنها در صورت تخصیص آب اجازه کشت داده خواهد شد.

وفابخش در رابطه با کشت جو تصریح کرد: ایران از خاستگاه‌های تولید جو محسوب می‌شود و با کمی توجه به آن می‌توانیم وضعیت خوبی در تولید این محصول داشته باشیم.

وی در خصوص کشت چغندرقند پاییزه گفت: کشت چغندرقند در پاییز مصرف آب این محصول را کاهش می‌دهد و بذر آن به میزان مورد نیاز تدارک دیده شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با توسعه کشت در دیم‌زارها یادآور شد: طبق یک تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سال گذشته ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم به صورت پایلوت زیر کشت رفت و امسال هم با تاکید مقام معظم رهبری روند تولید در دیم زارها تسریع خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته کشت در دیمزارها به صورت پایلوت در ۶ استان کشور انجام شد که امسال به ۱۵ استان افزایش خواهد یافت.

وفابخش با بیان این که امسال اولین سالی بود که صادرات بذر داشتیم، خاطرنشان کرد: صادرات بذر استمرار خواهد داشت و استان اردبیل و خوزستان می‌توانند در این زمینه پیشرو باشند.

وی افزود: لیبل گذاری بذور ما بین المللی است و سیاست‌های کلان کشور این اجازه را به ما می‌دهد که در مسئله صادرات بذور ورود کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: مدیریت کلان کشور بدون توجه به برنامه الگوی کشت همواره مخاطره آمیز و مغایر با مدیریت منابع و ناسازگار با توان سرزمینی است.

وی افزود: پایداری کشاورزی در گرو توجه به دو مقوله الگوی کشت و بهره‌وری است و غفلت از هر کدام می‌تواند فعالیت کشاورزی را شکننده و دچار نوسانات غیر طبیعی کند.

وفابخش خاطرنشان کرد: ضمانت اجرایی الگوی کشت با مدیریت سازگار تخصیص آب و قیمت تمام شده محصول در مناطق مختلف کشور و اختصاص حمایت‌های دولتی به توسعه زیرساخت‌های جایگزین قابل دستیابی است.

وی ادامه داد: سازماندهی تولید قراردادی توسط شرکت‌های حرفه‌ای به ارتقا فعالیت‌های کشاورزی کمک می‌کند؛ دراین صورت شیوه‌های رایج به حداقل امکانات و پرسنل نیاز خواهد داشت.