۰ نفر

نایب رییس کانون انجمن‌ صنفی مرغداران‌ گوشتی؛

قیمت جوجه یک روزه کاهش یافت

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۱۶
کد خبر: 561393
قیمت جوجه یک روزه کاهش یافت

نایب رییس کانون انجمن‌ صنفی مرغداران‌ گوشتی از کاهش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۸ تا ۹هزار تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حبیب اسداله نژاد نایب رییس کانون انجمن‌صنفی مرغداران‌ گوشتی از کاهش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: بخشنامه اخیر و دستورالعمل ابلاغی مبنی بر افزایش فاصله جوجه ریزی به ۹۰ روز و جوجه ریزی واحدها ۲۰ درصد کمتر از ظرفیت، منجر به افت قیمت جوجه یکروزه در بازار شد.

وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۸ تا ۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان هفته قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با افت ۳۰ درصدی نسبت به روزهای اخیر به کمتر از ۷ هزار تومان برسد‌.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه میزان تولید جوجه یکروزه کاهش نیافته است، بیان کرد: توزیع جوجه به نوعی تغییر یافته است به طوریکه جوجه وارد فارم واحدهای گوشتی و سپس تبدیل به مرغ می شود که این امر به دلیل کاهش ۲۰ درصدی جوجه ریزی، افزایش فاصله جوجه ریزی و خالی ماندن واحدها بین ۱۵ تا ۲۰ روز منجر به افزایش هزینه های مرغداران می شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی جایگزینی کمبود جوجه یکروزه از طریق واردات تخم مرغ نطفه دار و عرضه از طریق سامانه بازارگاه را راه حل رفع بحران فعلی جوجه دانست.

وی با اشاره به اینکه چندنرخی بودن قیمت مرغ مورد قبول نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه ها و کمبود جوجه برخی واحدهای مرغداری هزار تومان تا هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر هر کیلو مرغ زنده را عرضه می کنند که با این اوصاف قیمت هر کیلو مرغ گرم نباید از ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بالاتر باشد.

این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت قطعه بندی مرغ در واحدهای صنفی گفت: با توجه به حاشیه سود بالا، مغازه داران نسبت به این موضوع رغبت زیادی دارند که با این وجود این موضوع باید مدیریت شود تا بخش اعظم مرغ های تولیدی به سمت قطعه نرود و اقشار ضعیف از دسترسی به مرغ محروم نشوند.

اسداله نژاد از توزیع روزانه ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: بنابر آمار روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور قطعه بندی می شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه مرداد ماه ۱۱۶ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، گفت: اگر ماهانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در سطح کشور صورت بگیرد، به دلیل عرضه روزانه بالای ۷ هزار تن مرغ کمبودی در توزیع نداریم.

به گفته وی، با توجه به گرانی گوشت قرمز و اثر کالای جایگزین قیمت گوشت مرغ مدام در حال نوسان است که با واردات تخم مرغ نطفه دار و مدیریت بازار انتظار می رود مشکلات فعلی مرتفع شود‌.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه سیاست سرکوب قیمت تاثیری در تنظیم بازار ندارد، بیان کرد: با تخصیص ارز ترجیحی به مرغ به عنوان کالای اساسی بنابر قانون مشمول قیمت گذاری است، به همین‌خاطر متناسب با هزینه تمام شده باید قیمت منطقی اعلام شود چرا که بعد از اصلاح قیمت مرغ در فروردین، هزینه های تولید افزایش یافته است.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی تصریح کرد: هم اکنون تامین نهاده ها با تاخیر در حال انجام است به گونه ای از زمان اعلام بار سامانه بازارگاه تا توزیع ذرت و کنجاله به دست مرغدار حداقل یک ماه زمان می برد که در این مدت مرغدار ناگزیر به تامین از بازار آزاد است که تمامی این عوامل قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.