۰ نفر

آخرین وضعیت بازار ماهی؛

قیمت هر کیلو قزل آلا به ۵۹هزار تومان رسید

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۱۸
کد خبر: 557695
قیمت هر کیلو قزل آلا به ۵۹هزار تومان رسید

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی پیش بینی می‌شود که تولید قزل آلا به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت بازار ماهی اظهار کرد: امسال در دهه اول محرم به رغم سال های گذشته قیمت ماهی تغییری نداشت.

او افزود: برآوردها حاکی از آن است که قیمت ماهی ناشی از هزینه های بالای تولید، خشکسالی و کمبود عرضه در بازار افزایش یابد، البته این امر بیانگر سود تولیدکننده نیست، بلکه پرورش دهنده به دلیل عقب نماندن از بازار چاره ای ندارد.

نبی زاده از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید قزل آلا خبر داد و گفت: امسال به واسطه شرایط خشکسالی و کم آبی، تولید قزل آلا به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا درب مزرعه را ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در استان های مختلف قیمت متغیر است به طوری که در استان های مازندران و آذربایجان ها ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر است که با احتساب ۲۰ تا ۲۵ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

او قیمت کنونی عرضه ماهی در تهران را ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با افت مصرف در دهه اول محرم قیمت ثابت ماند، اما برآورد می شود که در پایان شهریور قیمت توزیع در تهران به ۶۴ تا ۶۵ هزار تومان برسد که این امر رشد ۶ تا ۷ هزار تومانی قیمت را نشان می دهد.

نبی زاده درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا بیان کرد: بنابر آمار سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن قزل آلا صادر شد که امسال به دلیل کمبود ماهی، صادرات افت خواهد داشت.

او ادامه داد: گرچه عمده صادرات آبزیان در ۶ ماهه ابتدای سال انجام می شود، اما به دلیل شرایط خشکسالی و تنش آبی، حفظ صادرات در مرز ۱۲ هزار تن جای خرسندی است.

نبی زاده پایین نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی از جیب تولیدکننده به مصرف کننده را اشتباه محض دانست و افزود: پایین نگه داشتن دستوری قیمت منجر به ناپایداری تولید می‌شود، از این رو باید کاری کنیم که قدرت خرید مصرف کننده واقعی شود، چنانچه دولت به دنبال حمایت از مصرف کننده است، با قیمت واقعی باید کالا را از تولیدکننده خریداری کند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان از رشد ۱۲ درصدی قیمت خوراک خبر داد و گفت: طی یک ماه اخیر، قیمت خوراک بنا به دلایل نامشخص ۱۲ درصد افزایش یافت که کارخانجات خوراک باید علل گرانی را توضیح دهند، هر چند تامین نهاده در بخش آبزیان همیشه دچار مشکل بوده است.