۰ نفر

چیپس؛ در یک قدمی ۲۰هزار تومان

۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۹
کد خبر: 553820
چیپس؛ در یک قدمی ۲۰هزار تومان

افزایش ۲۰درصدی قیمت یکی از پرطرفدارترین برندهای چیپس موجود در بازار، قیمت هر پاکت از آن را تا ۱۸هزار تومان بالا برده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این تغییر قیمت که 2ماه گذشته اتفاق افتاده است، نخستین افزایش قیمت چیپس فقط طی امسال نبود بلکه این خوراکی پرطرفدار، از سال گذشته گران‌ شده است.

مزمز، چی‌توز، چاکلز و یامی معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای چیپس در سوپرمارکت‌ها هستند که قیمت تمام محصولات آنها در 5‌ماه گذشته، دست‌کم ۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت چیپس معروف کتل از برند چی‌توز در وزن ۱۵۰گرم، از ۱۰هزار تومان اسفند پارسال حالا به ۱۴هزار تومان رسیده و چیپس دلمزه ۱۸۰گرمی برند مزمز با ۳ هزار تومان افزایش قیمت از ۱۵هزار تومان به ۱۸هزار تومان رسیده است. وزن‌های پایین مثل ۶۰گرمی‌ و۱۰۰گرمی هم افزایش قیمتی۳۰ تا۴۰درصدی داشته‌اند که آخرین تغییر قیمت آنها به خرداد امسال برمی‌گردد. چیپس‌های سفید رنگ مزه از برند مزمز (۱۲۰ گرمی) هم قیمت شان از ۱۰ به ۱۱هزار تومان رسید و۶۰گرمی‌های چی‌توز هم حالا ۶ هزار تومان قیمت دارند؛ درحالی‌که تا چند ‌ماه قبل ۴هزار تومان به فروش می‌رسیدند. افزایش قیمت مصوب روغن، یکی از دلایلی است که برای رشد قیمت چیپس عنوان می‌شود، اما دیگر هزینه‌های تولید از بسته‌بندی تا حمل‌ونقل را هم نباید در این زمینه بی‌تأثیر دانست. با این حال چیپس ازجمله محصولاتی است که به‌گفته فروشندگان، با وجود گران شدن بازار خود را حفظ کرده و مشتری‌های خود را دارد. تنوع چیپس‌های موجود در بازار و تبلیغات گسترده، نشان از رقابت سنگین این کالا در بازار دارد؛ خوراکی محبوبی که در کنار پفک، طرفداران بی‌شماری نه ‌تنها در میان کودکان، بلکه بین همه رده‌های سنی دارد. بازار در این کالا طبیعتا در اختیار برندهای ایرانی است، اما هنوز در برخی  سوپرمارکت‌ها برند آمریکایی پرینگلز هم خودنمایی می‌کند که البته مشتری‌های خاص و قیمت‌های خاص‌تری دارد. هر بسته چیپس پرینگلز بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سال گذشته تحت‌تأثیر کرونا و تعطیلی‌ و قرنطینه، فروش چیپس و پفک، کاهشی ۲۰درصدی را تجربه کرد اما حالا شرایط عادی شده و فروش مثل سابق خوب ارزیابی می‌شود. حداقل قیمت چیپس هم ‌اکنون ۶هزار تومان برای پاکت‌های ۶۰گرمی است و پاکت‌های خانواده نزدیک به ۴۰هزار تومان هم قیمت دارند. البته نوع بسته‌بندی در تعیین قیمت تأثیر زیادی دارد و به‌طور مثال؛ جعبه‌های ۹۰ گرمی چیپس کلاسیک یامی ۲۴هزار و ۵۰۰تومان قیمت خورده‌اند که برای این وزن، قیمت بالایی محسوب می‌شود.

photo_2021-08-15_15-32-37