۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی؛

ارز ۴۲۰۰تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرد

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبر: 549850
ارز ۴۲۰۰تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، کاظم خاوازی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما درباره واکسن «کوو پارس» با اشاره به اینکه مؤسسه رازی، یکی از مؤسساتی است که ۹۴ درصد از واکسن‌های تولیدی مرتبط با بخش انسانی را در داخل ایران تأمین می‌کند، افزود: ۶ درصد را هم مؤسسه پاستور تولید می‌کند.

وی ادامه داد: در سرجمع واکسن‌های وارداتی به علاوه واکسن‌های تولیدی، ۸۴ درصد واکسن‌های انسانی را مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی تولید می‌کند.

خاوازی اضافه کرد: این مؤسسه حدود ۹۷ سال قدمت دارد و تجربه ساخت بسیاری از واکسن‌ها را دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ با این مؤسسه ارتباط دارند و خواستار بخشی از دانش فنی این مؤسسه هستند.

وی با بیان اینکه این مؤسسه بیش از ۹۷ درصد واکسن‌های دام و ۲۵ درصد واکسن‌های طیور را تولید می‌کند، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری از ایجاد شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شود تا این دانش به بخش خصوصی هم منتقل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مؤسسه رازی یکی از واحدهای بزرگ تولید حیوانات آزمایشگاهی است، افزود: این مؤسسه بیش از ۵۰۰ حیوان را مورد بررسی قرار داد بنابراین آزمایشات پیش بالینی خود را با قدرت بسیار زیادی آغاز کرد و این تیم شامل حدود صد نفر بود و پس از آن، مجوز ورود به کارآزمایی بالینی ۱ و ۲ را با هم گرفت.

خاوازی با اشاره به اینکه مجری این کار، دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، اضافه کرد: بخش نخست و دوم به پایان رسید و مدارک را به سازمان غذا و دارو دادیم و امیدواریم این سازمان هر چه زودتر اجازه ورود ما را به کارآزمایی بالینی ۳ صادر کند.

وی گفت: بر اساس شیوه نامه‌ای که توسط مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه شده است با ۲۵ هزار نفر وارد بخش سوم خواهیم شد.

خاوازی تأکید کرد: این واکسن از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و از ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار است.

وی گفت: اکنون حدود ۷۰۰ هزار دُز آماده داریم و ۵۰ هزار دُز هم برای کارآزمایی بالینی کنار گذاشته شده است و به محض اینکه اجازه بدهند، تزریق این واکسن‌ها انجام و همزمان هم تولید آغاز می‌شود و از شهریور به بعد، خط تولید این واکسن آماده به کار خواهد شد.

خاوازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مأموریت وزارت جهاد کشاورزی در همه دنیا مشخص است، گفت: این وزارت با منابع پایه اعم از آب، خاک، جنگل و مرتع باید ذخایر ژنتیکی را برای نسل‌های آینده حفظ کند و حداکثر بهره برداری پایدار را از آن انجام دهد تا بتواند غذا تولید و از بخش منابع انسانی خود یعنی کشاورزان دفاع کند و آن‌ها را با درآمد خوب پایدار نگه دارد.

وی با اشاره به حساسیت‌های سیاست گذاری در بخش کشاورزی گفت: در این بخش، هر سیاست گذاری که قرار است اتفاق بیفتد، اگر به خوبی چکش کاری نشده باشد یا به از بین رفتن تولید کننده و یا نارضایتی مصرف کننده منجر می‌شود و یا بخشی از حلقه‌ای از زنجیره یک صنعتی را نابود می‌کند.

تاکید بر لزوم مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا را از دیگر بحث‌های مهم برشمرد و افزود: هر کشوری که مدیریت این بخش در آن یکپارچه و یکدست‌تر و تحت کنترل‌تر باشد می‌تواند همه اهداف تولید کننده، مصرف کننده و صنایع مرتبط را تأمین کند.

خاوازی اضافه کرد: به جز این مدیریت یکپارچه، میزان وابستگی کل این زنجیره به بیرون از کشور نیز اهمیت دارد و هر چه در زنجیره‌های تولید غذا وابسته به بیرون از کشور باشیم می‌تواند به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای مسئولیتش در وزارت جهاد کشاورزی، کشور با کمبود نهاده‌های دامی مواجه شد، گفت: با تصمیمات خوب رئیس جمهور، معاون اول، وزیر صمت و بانک مرکزی، توانستیم این مشکل را کنترل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: جوجه ک‌ُشی هم از دیگر مشکلات و چالش‌های ما بود، همچنین کرونا مشکلاتی را ایجاد کرد، در ابتدای کار با انبوهی از مشکلات و چالش‌ها مواجه شدم، زمانی که تحریم بر روی اقتصاد کشور خیمه زد و فشار آورد و با لرزش ساختار اقتصاد کشور؛ بخش کشاورزی هم به لرزه در آمد.

خاوازی اضافه کرد: با انجام راهکارهایی توانستیم سال ۹۹ را به عنوان بخش موفق در کشاورزی سپری کنیم.

وی با اشاره به ساختار و مراحل و پیچیدگی‌های تولید گوشت مرغ کشور گفت: برای تولید مرغ باید از حدود ۱۶ ماه پیش، برنامه ریزی کرد؛ در بخش «مرغ اجداد» وابسته هستیم و باید وارد کنیم و به حدود ۲۵۰ هزار قطعه مرغ اجداد در سال نیاز داریم.

خاوازی افزود: باید حدود ۱۷ میلیون تن نهاده وارد کنیم و کل زنجیره باید تحت نظارت دامپزشکی باشد.

وی اضافه کرد: با اقدامات فنی که انجام دادیم توانستیم گوشت مرغ را به اندازه کافی و طبق برنامه، تولید کنیم و گره‌های تولید را باز کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طول سالیان زیاد، کسی به کارهای پایه‌ای توجه نکرد و به بسیاری از هسته‌های اولیه مورد نیاز بخش کشاورزی ازجمله کود، بذر و مرغ لاین و تخم گذار، توجه نشد.

خاوازی با بیان اینکه نظام توزیع در داخل کشور مشکلات زیادی دارد، افزود: اکنون وزارت بازرگانی در دل وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز در دل همین وزارت است؛ وظایف قانونی آنها، پایش بازار است و وزارت جهاد کشاورزی، تشکیلاتی برای نظارت و پایش بازار ندارد.

این مقام مسئول گفت: اصناف زیر نظر وزارت صمت هستند بنابراین این وزارت باید بازار را پایش کند و به محض به وجود آمدن اختلاف قیمتی در نرخ مصوب و بازار، ورود و نظارت کند. دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی، تلاش زیادی کرد، اما این موضوع، محقق نشد و اگر می‌شد خوب بود.

خاوازی تاکید کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی اختیارات لازم را داشته باشد به نفع کشاورزان و مصرف کننده است.

تصویب طرح‌های میلیاردی برای کمک به آسیب دیدگان از خشکسالی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهاد اختیار صدور مجوز صادرات دام سبک را ندارد.

کاظم خاوازی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: آنقدر اختیارات ندارم نامه‌ای مبنی بر اجازه صادرات دام سبک بنویسم من نتوانستم گوشت را از تولید کننده خودم بخرم و در ذخایر تزریق کنم، چون هر وقت این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شد گفتند این اتفاق سبب افزایش قیمت می‌شود در حالی که این گفته اصلاً درست نیست.

وی ادامه داد: هر چه مدیریت زنجیره ارزش، یکدست و یکپارچه شود و تصمیم گیرندگان یک گروه باشند، توانایی پاسخگو بودن بالا می‌رود.

خاوازی در خصوص آمار بالای انباشت کالاهای وارداتی در بنادر کشور گفت: با مروری بر آمار کالاهای وارداتی موجود در بنادر کشورطی ۷ الی ۸ ماه گذشته در می‌یابیم که همیشه چیزی حدود ۲/۵ میلیون تن کالای رسوبی در بنادر داشته و داریم.

وی ادامه داد: کالا وارد بندر می‌شود، اما اگر ارز مورد نیاز جهت ترخیص آن تأمین و مدارک به قدر کافی ارائه نشود کالا ترخیص نخواهد شد.

خاوازی تصریح کرد: بخش زیادی از کالاهای شرکت پشتیبانی امور دام به دلیل تأمین نشدن ارز کافی جهت ترخیص، در بنادر رسوب کرده است.

وی افزود: در رقابت میان شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی هم همیشه بخش خصوصی برنده است، چون یک رقابت بر سر گرفتن کامیون وجود دارد و بخش خصوصی می‌تواند هزینه‌های مرتبط با هزینه‌های علاوه بر نرخ رسمی را پرداخت نماید، ولی شرکت پشتیبانی امور دام از عهده این مخارج بر نمی‌آید در اینجا شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان بخش دولتی در تدارک رفع مشکلات ریلی در بخش حمل و نقل است تا از طریق خطوط ریلی، کالاهای خود را وارد کشور کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سهمیه نهادهای دامی به مرغداران و گاو داران عقب نیستیم در حال حاضر مشکلات موجود به موضوع خشکسالی مربوط می‌شود، زیرا بر اثر خشکسالی، رقابت برای سایر علوفه‌ها به شدت افزایش یافته است. در بحث نهاده‌های دامی برای مرغداری‌ها، ذرت و کنجاله مصرف عمده دارد، ولی فشاری که برای تولید شیر و گوشت وجود دارد مربوط به نهاده جو و سایر علوفه‌ها است که متأسفانه در حال حاضر براثر خشکسالی بسیاری از دامداران ما نتوانسته‌اند علوفه تأمین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از مصوبات میلیاردی این وزارتخانه در خصوص رسیدگی به آسیب دیدگان خشکسالی‌های کشور خبر داد.

وی در خصوص تدابیر این وزارتخانه در مورد خشکسالی افزود: از طریق وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه در پیشنهادی به دولت ارائه کردیم و طی آن کمک خواستیم تا به وضعیت کشاورزان رسیدگی و یاری به عمل آید. طرحی مصوب کردیم در خصوص تأمین آب در دولت تا به قنوات و جریان آبرسانی و کانال‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری کمک شود.

مصوبه دولت برای جلوگیری از فرستادن دام‌های عشایر به کشتارگاه

خاوازی افزود: مصوبه دیگر این بود که سه هزار میلیارد تسهیلات چهار درصد برای کشاورزان دیده شد مضاف بر اینکه وام‌های آن‌ها برای سه سال امهال شد. در حال حاضر هم تدارکات خوبی در خصوص نهاده‌های دامی به صورت اعتباری دیده شد و سعی کردیم تا یک سهم به سهم‌هایی که به نهاده‌های دامی ارائه کرده‌ایم افزایش دهیم.

وی در خصوص مصوبه برای دام‌های سبک عشایری گفت: طبق این مصوبه، قرار شد تا دام‌های سبک عشایری به کشتارگاه‌ها نروند و ما تمام دام‌های عشایر را با قیمت مناسب ۴۵ هزار تومان خریداری خواهیم کرد. تا کنون حدود ۱۱ هزار رأس خریداری کرده‌ایم. دام‌ها می‌توانند در اختیار خودشان یا شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرند با این شرط که دام‌های مولد نزد خودشان نگهداری شوند و باقی دام‌ها خریداری می‌شود و به ازای هر کیلو دام؛ سه کیلو نهاده به عشایر تحویل خواهیم داد.

سودجویان قصد تخریب بازارگاه را دارند!

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجا که با راه اندازی سامانه بازارگاه؛ منافع افراد سودجو به خطر افتاده؛ عده زیادی قصد تخریب این سامانه را دارند. تا پیش از راه اندازی این سامانه، ما هیچ اطلاع و آگاهی از وارد کنندگان و توزیع کنندگانی که در امر توزیع نهاده فعالیت داشتند در اختیار نداشتیم و نهاده کاملاً غیرشفاف توزیع می‌شد، اما حالا تمام تراکنش‌ها کاملاً شفاف و معلوم است.

خاوازی افزود: من به عنوان یک کارشناس؛ با تجربه‌ای ۱۵ ماهه معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود. پیشنهاد این اتفاق را چندین بار در دولت مطرح کردیم و تمام جوانب را طوری دیده بودیم که به مردم هم آسیب نرسد، اما در این خصوص باید سطحی بالاتر از دولت تصمیم بگیرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است

وی اضافه کرد: برای مثال شورای عالی اقتصادی می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است.

خاوازی در خصوص عملکرد ۱۵ ماهه اخیر این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: سعی کردیم امورات جاری وزارتخانه را به نحو احسن پیش ببریم و دیگر اینکه قول‌هایی که در بدو فعالیت و برای جلب اعتماد به مردم داده بودیم مورد توجه قرار دهیم و ریل گذاری نمائیم. در امورات جاری مربوط به آب و خاک می‌توان به عنوان موضوع مهم زیرساختی نگاه کرد؛ در این حوزه سال ۹۹ طرحی ۴۶ هزار هکتاری در سیستان به پایان رسید، البته در زمان ورود من حدود ۳۲ هزار هکتار از این طرح تمام شده بود. در این طرح؛ تأمین آب ۴۶ هزار هکتار زمین از طریق لوله و بدون تبخیر به طول پنج هزار کیلومتر به ۷۰۰ روستا می‌رسد. اگر این طرح انجام نمی‌شد؛ سیستان در خشکسالی امسال؛ وضعیت بسیار بدی داشت.

وی به پروژه ۱۲۷ هزار هکتاری شمال و شمال غرب اشاره کرد و افزود: از مجموع ۲۲۷ هزار هکتار؛ ۱۲۷ هزار هکتار مورد رونمایی قرار گرفت که البته ۷۵ هزار هکتار در سال ۹۵ توسط همکاران ما به بهره برداری رسید. ۱۳۰ هزار هکتار هم سال ۹۹ در سامانه نمونه آبیاری قرار گرفت و ۸۳ هزار هکتار زه کشی شد.

خاوازی به عملکرد وزارت جهاد در بحث دامپزشکی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل جامع ثبت دارو و واکسن اتفاق افتاد؛ اولین و مهمترین واکسن راهبردی که در بحث دام مورد استفاده قرار می‌گیرد به تب برفکی مربوط می‌شود، این واکسن پیش‌تر وارد می‌شد حالا دو شرکت دانش بنیان داخلی آن را تولید می‌کنند. پس از تولید این واکسن توانستیم رکورد ۱۵ ساله کاهش و توقف کانون‌های تب برفکی را در کشور بزنیم.

وی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی در امور دام و محصولات دامی گفت: پیش از این ما نمی‌توانستیم به مالزی و کره جنوبی شیر و محصولات لبنی صادر کنیم، اما با NRP که در پروتکل‌های بهداشتی مرقوم کردیم؛ این مشکل رفع شد. در حال حاضر می‌توانیم به کشور چین؛ آبزیان صادر کنیم.

خاوازی به روده به عنوان یکی از محصولاتی که به اروپا صادر می‌شود اشاره کرد و افزود: ایران جزو ۷ کشور صادر کننده روده به اروپاست که ارزش این صادرات؛ سالانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار است.

وی به بحث ترانزیت دام سبک پرداخت و افزود: اگر ایران NRP ترانزیتی نداشت؛ نمی‌توانست عوارض ترانزیتی حاصل از ترانزیت دام زنده از کشورهای شمالی به همسایگان غربی‌مان را دریافت کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش از این کسی بذر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را برای تولید واکسن به ما نمی‌داد، اما ما در سال ۹۵ این بذر را دریافت کردیم و برای تولید واکسن در اختیار واکسن سازی رازی و دو شرکت دانش بنیان دیگر قرار دادیم. امروز ایران از حیث تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خودکفا شده است.

خاوازی ادامه داد: در سال ۹۹، ۹ برابر متوسط هفت سال گذشته دولت؛ در حوزه آبخیزداری؛ کار حد نگاری انجام داده‌ایم. تا این لحظه حدود ۱۰۱ میلیون کاداستر اراضی منابع طبیعی انجام شده، فکر می‌کنیم تا پایان شش ماهه نخست امسال کل حدنگاری اراضی ملی به پایان برسد. در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری طی هفت سال اخیر حدود چهار و هشت دهم میلیون هکتار صورت گرفته که ما در طول یک سال یک و دو دهم میلیون هکتار آبخیزداری کرده‌ایم.

خاوازی گفت: در زراعت برای اولین بار بذر ذرت را صادر کردیم. در یک سال اخیر برنامه جهش تولید در دیم زارها را ارائه کردیم و با ستاد اجرایی این اقدام را شروع کردیم.

وی در خصوص مطلبی نقل شده از آقای اردکانیان مبنی بر برداشت ۹۲ هزار هکتاری شلتوک در استان خوزستان گفت: شلتوک کاری در این استان به میزانی که گفته شده نیست؛ متوسط سطح زیر کشت شلتوک کاری در خوزستان حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار است، حال دولت و استانداری خوزستان این اقدام را ممنوع کرده و وزارت جهاد هم هیچ گونه امکاناتی به شلتوک کاران این استان ارائه نکرده، فقط آن‌ها را تشویق کردیم که محصول زیر کشت خود را تغییر دهند منتهی تغییر محصول کشت؛ ارتباط مستقیم با اقتصاد کشاورز دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس اطلاعاتی که داریم حدود ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در خوزستان قرار دارد و به استناد عکس‌های ماهواره‌ای، ۷۷ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج شناسایی شده، حال اگر دولت‌ها بخواهند یک کشت را از استانی حذف و کشت دیگری جایگزین آن کنند باید ماه‌ها هزینه تفاوت و تبدیل آن را پرداخت نمایند و این هزینه هم میلیاردی خواهد بود.

خاوازی به دیگر دستاوردهای وزارتخانه جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: احیای مرغ ایرانی، راه اندازی سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی، تولید بذر صیفی و سبزی هیبریدی و رساندن تعداد این بذر به ۵۰ میلیون در سال ۱۴۰۰ و خود اتکایی ۶۵ درصدی در کودهای پتاسه و فسفاته در سال جاری هم دیگر دستاورد مثبت در حوزه کشاورزی دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

وی گفت: در تأمین مواد غذایی؛ وضعیت بسیار خوبی داریم، انتظار می‌رود وزیر کشاورزی بعدی بتواند با استفاده از ابزارهای موجود؛ کارهای خوبی را در این حوزه انجام دهد.

خاوازی در خصوص اقدامات وزارت جهاد در اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی افزود: بیشتر سرمایه گذاری وزارت جهاد بر روی امور پایه‌ای انجام گرفته و پرداختن به حوزه اشتغال در این رشته کمی مغفول مانده، ما معتقدیم اگر قرار باشد کاری در کشاورزی انجام شود؛ این حرکت از هنرستان‌ها نشأت می‌گیرد؛ بنابراین با همکاری وزارت آموزش و پرورش؛ تعداد هنرستان‌های مربوط به کشاورزی را به دو برابر افزایش دادیم و امسال هم این تعداد را به سه برابر افزایش خواهیم داد. عمل گرایی در این واحدهای تحصیلی می‌تواند در آینده صنعت کشاورزی مؤثر باشد.