۰ نفر

نابودی سرمایه‌های دامداران؛

نامه نگاری برای حل بحران دامداران به جایی نرسید

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۷
کد خبر: 546038
نامه نگاری برای حل بحران دامداران به جایی نرسید

عالی گفت: مسئولان با قوانین دست و پا گیر اداری به جای حمایت از تولید، روند تولید را مختل کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در برنامه صبح بخیر ایران با انتقاد نسبت به قوانین دست و پا گیر پیش روی تولید اظهار کرد: مسئولان کشور به جای آنکه به فکر تولید باشند، به دنبال قوانین دست و پا گیر همچون نامه نگاری و جلسات متعدد هستند که این فرآیند اداری کار تولید را به اینجا رسانده است.

او افزود: علی رغم‌ آنکه ۵.۵ میلیون تن نهاده دامی در کشور وجود دارد، اما مسئولان برای حمل و نقل و نگه داری آن در دمای ۵۰ درجه برنامه‌ریزی مناسبی نداشتند، در حالی که تمامی این عوامل منجر به افت راندمان تولید می‌شود.

نامه نگاری برای حل بحران دامداران به جایی نرسید

عالی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های متعدد و نامه نگاری به وزیر کشور برای رفع بحران کنونی دامداران، اما جوابی دریافت نکردیم، دیگر کاری از دستمان بر نمی‌آید.

سرمایه ملی در حال نابودی است

مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه سرمایه ملی در معرض نابودی است،گفت: دامداران با دام زنده در ارتباط هستند و همواره دام زنده را همانند بچه کوچک خود می‌دانند که هم اکنون سرمایه ملی که دامداران ۳۰ تا ۴۰ سال برای آن زحمت کشیدند، در معرض نابودی قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه سرمایه‌های دامداران در حال نابودی است، بیان کرد: هم اکنون جوانان مملکت به سراغ تولید نمی‌روند؛ چرا که می‌بینند پدرانشان بعد از گذشت ۳۰ تا ۴۰ سال به کجا رسیدند، در حالی که دامدار شبانه روزی برای تولید و دام خود زحمت کشیده است.

این مقام مسئول ذرت، کنجاله سویا و جو را ۳ قلم اصلی نهاده دامی اعلام کرد و گفت: علوفه‌ها هم در کنار این ۳ قلم غذای اصلی دام را تشکیل می‌دهد.

او استفاده از گندم به عنوان خوراک دام را تایید کرد و افزود: با توجه به کمبود نهاده‌های دامی، دامدار برای سیر کردن شکم دام ناچار به استفاده از گندم است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: امسال کمبود آب و خشکسالی موجب شده از لحاظ گندم‌ نتوانیم سیلو‌های خود را پر کنیم و برای تامین‌ نیاز کشور مجبور به واردات هستیم که تمامی این عوامل در کنار کمبود نهاده دامی موجب شده تا دامدار، گاو‌های شیری و آبستن خود را روانه کشتارگاه کند.

عالی افزود: علی رغم آنکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده در بنادر جنوبی کشور موجود است، اما مسئولان دولتی مشکلات تخصیص ارز و حمل و نقل را علت ترخیص نشدن آن مطرح می‌کنند که به رغم نامه نگاری‌های متعدد که از ۴ تا ۵ ماه پیش به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود علوفه در مرتع داشتیم، اما متاسفانه دولت اقدامی نکرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا قبل امور واردات و صادرات در اختیار وزارت صمت بود، گفت: این امور از ۲۳ تیر ماه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب مبنی بر تامین نهاده جلوی کشتار دام را بگیرند.

او با بیان اینکه وارثی برای شغل دامداری در کشور وجود ندارد، گفت: جوانان وقتی می‌بینند پدرانشان بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال زحمت شبانه روزی با چه مشقت‌هایی روبه‌رو هستند، در حالی که عزا، عروسی، سرما و گرما نداشتند و در هر شرایطی پای تولید بودند و هم اکنون سرمایه‌هایشان در حال نابودی است، رغبتی به ادامه این فعالیت ندارند.

دامداران دلسوز وطن هستند؛  با همه سختی‌ها تولید را رها نکردند

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: در چند روز گذشته در استان خوزستان، گاومیش‌ها به علت کمبود آب تلف شدند که دامداری با دیدن این صحنه فوت کرد. در حالی که دامداران دلسوز وطن هستند و می‌توانند دام‌هایشان را بفروشند و به سراغ دلالی روند، اما با همه سختی‌ها تولید را رها نکردند.

او با اشاره به اینکه گرانی گوشت در مغازه‌ها ناشی از سودجویی دلالان و عوامل واسطه است، بیان کرد: هم اکنون به دلیل فرارسیدن عید قربان تا حدودی قیمت گوسفند افزایش یافته است، به طوری که هر کیلو گوسفند درب دامداری با نرخ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود، در حالی که گوشت با نرخ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته عالی، گرچه در کشور ما اتحادیه و تعاونی‌های تولید تشکیل شده است، اما در طول ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر به قدری دچار مشکلات شدند که نمی‌توانند خود را نجات دهند. به عنوان مثال اگرچه اتحادیه و تشکل‌ها باید معاف از مالیات باشند، اما اداره دارایی به نحوی آنها را جریمه می‌کند و جلوی حساب بانکی سهامداران و دامداران را می‌بندد؛ در حالی که دامدار باید از سامانه بازارگاه نهاده مورد نیاز را خریداری کند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان تصریح کرد: از دولت جدید تقاضا داریم که به دامداران رحم‌ کند؛ چرا که طی ۴۰ سال اخیر، دامداران پای انقلاب به رغم‌ تمامی کم و کاستی‌ها ایستاده‌اند و به تولید ادامه داده‌اند؛ به طوری که در اوایل انقلاب پنیر دانمارکی وارد کشور می‌شد، اما هم اکنون لبنیات تنها محصولی است که مشابه خارجی آن در کشور وجود ندارد، ضمن آنکه امکان تولید گوشت هم در کشور داریم، چنانچه گوشتی وارد شده پس از ورود به کشور مجدد به کشور‌های عربی صادر شده است.