۰ نفر

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس؛

اختیارات باید به وزارت جهاد کشاورزی برگردد

۲۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبر: 545183
اختیارات باید به وزارت جهاد کشاورزی برگردد

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی براساس تجربیات و موفقیت‌های 20 کشور جهانی اجرایی شده بود، گفت: مهلت تعلیق دو ساله این قانون به پایان رسیده و اختیارات این قانون باید به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی برگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، امروز جواد ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگوی تلویزیونی به پایان مهلت تعلیق قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این قانون باید هر چه زودتر به وزارت جهاد کشاورزی برگردد و اختیارات آن در این وزارتخانه اجرا شود.

وی افزود: این قانون براساس تجربیات بیست کشور جهان از جمله برزیل و روسیه تصویب شده و مطالعات این کشورها نشان می‌دهد که با محول کردن بخش بازرگانی تولید به یک وزارتخانه نتیجه بهتری گرفته‌اند.

ساداتی‌نژاد افزود: در طول اجرای این قانون میزان واردات بخش کشاورزی 5 میلیارد دلار کاهش یافت و تنظیم بازار هم به مراتب بهتر از قبل بود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به لزوم پاسخگویی توسط یک وزارتخانه واحد اشاره کرد و گفت:‌ در سال گذشته پس از به وجود آمدن مشکلات بازار مرغ دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت همواره همدیگر را متهم می‌کردند و یکدیگر را مقصر جلوه می‌دادند و این رویه در تمام مصاحبه‌های تلویزیونی و جلساتی که مجلس با نمایندگان این وزارتخانه‌ها داشت کاملاً مشهود بود.

وی اضافه کرد: نمی‌شود مسئولیتی را به یک وزارتخانه بدهند و اختیاراتش را ندهند و اینکه بخش تولید در یک وزارتخانه و بخش بازرگانی آن در وزارتخانه دیگر مدیریت شود اشتباه است.

ساداتی‌نژاد به وزارت نفت اشاره کرد و گفت: نمی‌توان بخش تولید نفت را وزارت نفت معرفی کرد اما فروش آن را به یک وزارتخانه دیگر داد که اگر چنین می‌شد تا به حال نمی‌توانستیم یک بشکه نفت هم صادر کنیم، بنابراین بخش تولید و بازرگانی آن باید توسط یک وزارتخانه مدیریت شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود اینکه تصویب قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی) برکات خوبی برای این بخش داشت، اما 22 تیر 98 دولت با استناد به مصوبات سران سه قوا این قانون را به مدت دو سال تعلیق کرد که روز گذشته این مهلت به پایان رسید، اما آمارها نشان می‌دهد از همان روز تعلیق این قانون، آشفتگی در بازار آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی در پایان تأکید کرد که هر چه زودتر وزارت صمت این اختیارات را تحویل دهد و وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل اختیارات را تحویل بگیرد.