۰ نفر

رییس هلدینگ آریاک:

هفت تپه ۲۲۰۰کارگر مازاد دارد

۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبر: 540943
هفت تپه ۲۲۰۰کارگر مازاد دارد

اعضای هیات مدیره هلدینگ آریاک که سهامداران اصلی کشت و صنعت هفت تپه هستند، تشکیل پرونده در دستگاه قضایی را سیاسی کاری عنوان کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روز گذشته نشست خبری با حضور رییس هیات مدیره و رییس هلدینگ شرکت آریاک و نیز نماینده تام الاختیار اجرایی کشت و صنعت هفت تپه در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

در این نشست ابتدا با پخش کلیپ هایی از عملکرد دوران دولتی هفت تپه و پس از واگذاری، نتیجه گیری می شد که وضعیت این شرکت پس از واگذاری در سال 94 بهتر شده و مصاحبه هایی با کارگران پخش کردند که به اوضاع مناسب هفت تپه اشاره می کردند. این کلیپ توسط سهامداران اصلی تهیه شده که اکنون پرونده آنها در دادگاه قضایی برای اتهاماتی از جمله فساد و اختلاس در دست بررسی است و قوه قضائیه احتمال لغو واگذاری این شرکت را بررسی می کند.

در این نشست تاکید شد کشت و صنعت هفت تپه یک مجموعه زیان ده بود که اکنون سهامداران اصلی وضعیت را متحول کرده ا ند اما به دلیل مسائل سیاسی برخی اجازه نمی دهند که این کشت و صنعت جان بگیرد زیرا در این صورت منافع بسیاری به خطر می افتد.

احسان الله اسدبیگی رییس هلدینگ آریاک در این نشست گفت: امروز هفت تپه به جای اینکه مانند سایر بخش های اقتصادی تابع قوانین جاری باشد، میدان تاخت و تاز سیاسی شده است اما واقعیت این است که عملکرد و کارنامه دوران دولتی و خصوصی آن کاملا مشخص است و باید بر اساس آن قضاوت شود.

بانک مرکزی با چاپ پول بدهی های هفت تپه را پرداخت

وی افزود: زمانی که هفت تپه را تحویل گرفتیم 800 میلیون دلار ضرر انباشته داشت و بانک مرکزی با چاپ اسکناس این ضررها را پرداخت می کرد. زمانی که این کشت و صنعت را تحویل گرفتیم مشمول ماده 141 بود و پس از 60 سال فعالیت شرکت زیان ده بود و چیزی نداشت.

اسد بیگی ادامه داد: برای جبران این زیانها 16 طرح توسعه ای از جمله کارخانه رب 1500 تنی، کارخانه ام دی اف، تولید الکل، تاکستان های تولید انگور، گلخانه برای 200 هکتار راه اندازی کردیم.

وی افزود: در این مدت توانسته حقوق پرسنل این کشت و صنعت را روزآمد کند و برای 5000 نفر پرسنل معادل آنهایی که در تهران کارمی کنند حقوق پرداخت کند که حقوق هر کارگر بالای 4.5 میلیون تومان است. حتی به کسانی که 73 روز اعتصاب کرده بودند نیز حقوق به اضافه 60 تا 70 ساعت اضافه کاری پرداخت شده است.

نسبت جهانگیری با متهم اصلی پرونده هفت تپه

اسد بیگی با ادعای اینکه در جریان پرونده هفت تپه سیاسی کاری شده است، گفت: می گویند همسر بنده خواهر آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور است اما اینها دروغ است، اینکه انگ هایی به من بچسبانند می گویند فلانی سمنانی است در حالی که خوانساری هستم و فاصله زیادی بین آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: کسانی که در داخل منافعشان به خطر افتاده این دروغ ها را می بافند و خوراک به رسانه های خارجی می دهند اما من 50 سال فعالیت اقتصادی کرده ام کارم را از چوب و نجاری در توپخانه تهران شروع کرده ام و به اینجا رسیده ام، یک سرباز اقتصادی هستم و پس از 50 سال شاید به درجه داری در اقتصاد تبدیل شده ام.

2200 کارگر مازاد داریم که جرات نمی‌کنیم آنها را بیرون کنیم

اسدبیگی در ادامه گفت: از ابتدای کار به هیچ عنوان قصدی برای خرید سهام هفت تپه نداشتم چون معضلات زیادی داشت 17 خرده فرهنگ در این کشت و صنعت وجود دارد که کار کردن با آنها بسیار سخت است و اکنون هم 2200 کارگر مازاد وجود دارد که بدون ضابطه و در جریان واگذاری آنها را وارد این شرکت کرده اند که اکنون جرات نمی کنیم آنها را بیرون کنیم و هزینه های زیادی روی دست ما گذاشته است.

وی با بیان اینکه دست هایی مانع کار آنها شد است، گفت: مسائل قضایی که درباره این کشت و صنعت شکل گرفت اجازه ندادند 1200 کانتینر دستگاه از ایتالیا وارد شود و فردی که قرار بود اینها را وارد کند را بازداشت کردند و با این کار نه تنها آسیب به این شرکت بلکه به اقتصاد کشور وارد کردند.

در ادامه امیر اسدبیگی رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک گفت: که ممنوع الخروج بودنش به دلیل بدهی کشت و صنعت است که از زمان دولتی به الان انتقال پیدا کرده است و قانون سهامدار این شرکت را بدهکار می داند.

هفت تپه چند؟

وی با بیان اینکه هزینه خرید این کشت و صنعت بسیار بالاتر از آن چیزی است که مطرح می شود،گفت: 444 میلیارد تومان سهام، 800 میلیارد تومان بدهی و 10.5 میلیارد تومان هسه این کشت و صنعت نقدی پرداخت شده است ضمن اینکه پس از بررسی بدهی بعدا به 1300 میلیارد تومان افزایش یافت و در مجموع 1744 میلیارد تومان تمام شد.

اسدبیگی گفت: به ما گفتند 2500 کارگر اما در جریان واگذاری 2200 کارگر هم اضافه کرده بودند و تمام برنامه اقتصادی ما را به هم ریخت و مجبور شدیم برای جبران آنها 16 طرح اقتصادی را بدون اینکه ریالی تسهیلات بگیریم راه اندازی کنیم.

قاضی هر نظری بدهد قبول است

وی درباره پرونده لغو واگذاری هم گفت: پرونده بوسیله قوه قضائیه کارشناسی می شود و پرونده در طی مراحل حقوقی است و قاضی هر نظری بدهد ما قبول داریم.

اسدبیگی ادعا کرد که اگر سنگ اندازی ها نبود طبق برنامه در سال 1401 ضرر و زیان این کشت و صنعت جبران می شد و 15 هزار میلیارد تومان هم سود بدست می آمد و حتی در سال آینده 3000 اشتغال جدید ایجاد می شد.

انتقاد اسد بیگی از رسانه ها

وی از رسانه‌ها انتقاد کرد که از نظر او حرفهای غیر واقع درباره هفت تپه نوشته اند و کلا رسانه ها آنها را در بایکوت خبری گذاشته اند و حرف های آنها را انعکاس نمی دهند.

اسدبیگی گفت: پدرم برج فردوسی را فروخته بود و می خواست در کشورهای عربی سرمایه گذاری کند اما زمانی که با بداخلاقی و بدرفتاری های آنها مواجه شد از فرودگاه برگشته است و سرمایه گذاری در هفته تپه را به خاطر مردم انجام داده است.

وی تاکید کرد: 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این کشت و صنعت به خاطر بگیر و ببندها معلق مانده که اگر این فضای امنیتی برداشته شود می توان سال آینده 3000 شغل جدید ایجاد کرد.

وی در پاسخ به اینکه اقساط واگذاری کشت و صنعت به تاخیر افتاده است، گفت: اینطور نیست تنها یک قسط است و به دلیل اینکه بدهی 1300 میلیارد تومان را به ما 750 میلیارد گفته اند پرداخت نکردیم که در محاسبه دقیق ما طلبکار هم هستیم.

حسابرسان بی سوادند

در ادامه حسن آمیلی نماینده تام الاختیار اجرایی گفت: حسابرسانی که دو ماه آنجا برای حسابرسی وقت تلف کردند اما 6 روز کار مفید نداشتند گزارش های خلاف واقع دادند.در حالی که آنها سود این کار را هم نداشتند اینها چگونه می خواهند در این مملکت حسابرسی کنند.