۰ نفر

مدیر عامل اتحادیه دام سبک؛

خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور رونق گرفت

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۱
کد خبر: 540010
خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور رونق گرفت

مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: به رغم شرایط خشکسالی و مشکلات تامین علوفه، قاچاق کاه در حال انجام است که استمرار این روند سرمایه کشور را در معرض خطر قرار می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک، از قاچاق دام خبر داد و گفت: با توجه به خرید دام بالاتر از نرخ بازار از سوی قاچاقچیان، قاچاق دام از مرزهای غربی کشور در حال انجام است.

او افزود: در حال حاضر علاوه بر قاچاق دام با موضوع قاچاق کاه گندم روبه‌رو هستیم که اگر مسئولان به این موضوع توجه نکنند، سرمایه کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دادرس با انتقاد از بی توجهی دولت به حمایت از دامداران بیان کرد: به رغم پیگیری‌های متعدد، برنامه خرید حمایتی دام سبک از دامدار به نتیجه نرسیده و خرید دام عشایر آن طور که باید و شاید به جریان نیفتاده است.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: با وجود پیگیری‌های مکرر، برنامه حمایتی معاونت امور دام وزارت جهاد به سبب عدم تخصیص اعتبارات لازم محقق نشده است که این امر در کنار نبود نهاده دولتی در بازار موجب شده دامدار توان نگه داری دام خود را نداشته باشد که در نهایت چاره‌ای جز ارسال دام‌های مولد و بره‌های جوان به کشتارگاه ندارد.

او قیمت کنونی هر کیلو دام سبک در بازار داخل را ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به خرید دام با نرخ‌های بالاتر از سوی قاچاقچیان و پدیده قاچاق دام از مرزهای غربی، برنامه حمایتی هر چه سریع‌تر باید انجام شود.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو دام را بالای ۷۰ هرار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت یونجه و کاه در بازار، قیمت تمام شده دام به شدت در حال افزایش است که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، در ۶ ماهه دوم دچار بحران می‌شویم.

دامدار توان نگه داری دام را ندارد

مدیر عامل اتحادیه دام‌سبک با بیان اینکه خانوارها توان‌ خرید هر کیلو گوشت گوسفندی با نرخ ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان را ندارند، گفت: با توجه به تعطیلی نسبی رستوران، هتل و گردشگری به خاطر شیوع ویروس کرونا و عدم مکان‌های عرضه در اختیار تشکل‌ها دام روی دست دامدار مانده است.

صدر دادرس در پایان با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید دام و گوشت کشور نیست، تصریح کرد: علی رغم آنکه کاه یکی از مواد غذایی دام سبک و سنگین محسوب می‌شود، از این رو باید از قاچاق آن جلوگیری شود؛ چرا که به دلیل نبود نهاده دولتی در کشور، بسیاری از دامداران توان پروار دام‌های خود با قیمت‌های بالا را ندارند‌.