۰ نفر

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران؛

نیازی به واردات تخم‌ مرغ نداریم

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶
کد خبر: 538974
نیازی به واردات تخم‌ مرغ نداریم

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: علی رغم افت تولید ناشی از کاهش جوجه ریزی ماه‌های قبل، مشکلی در تامین تخم مرغ نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ناصر نبی پور رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان معادل شانه‌ای حداکثر ۳۰ هزار تومان است.

او با اشاره به اینکه دخالت‌های نا به جا تنظیم بازار را بر هم‌ می‌ریزد، افزود: طی ۶ ماه آینده، بازار تخم مرغ به سبب کشتار گله‌های با سن بالای ۹۰ هفته و کاهش جوجه ریزی دچار کمبود می‌شود.

نبی پور با انتقاد از تاخیر در عرضه نهاده‌های دامی بیان کرد: مرغداران از سامانه بازارگاه نهاده مورد نیاز را خریداری می‌کنند، اما ارسال آن به واحدهای مرغداری همچنان با تاخیر انجام می‌شود که با این وجود مرغدار چاره‌ای جز تامین از بازار آزاد ندارد. به عنوان مثال سهمیه مرغدار حداکثر ۱۰ روز بعد از خرید باید به دستش برسد که متاسفانه به رغم‌ خرید در ۲ ماه گذشته، نهاده در اختیار مرغدار قرار نگرفته که با این وجود چاره‌ای جز تامین از بازار آزاد ندارد، چرا که نمی توان مرغ را گرسنه گذاشت.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله را ۷ تا ۸ هزار تومان اعلام کرد.

او در واکنش به اتخاذ تصمیمات یک شبه پیرامون صادرات بیان کرد: در مواقعی که قیمت تخم مرغ بالا می‌رود، صادرات متوقف می‌شود و در مواقع کاهش قیمت در بازار داخل، صادرات آزاد می‌شود. در حالی که با بی برنامگی صادرات، تجار بازارهای هدف اعتمادی به ما نمی‌کنند.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌ گذار قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را ۱۸ هزار و ۱۰۰ تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش ۴۰۰ تومانی نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا، ۳۱ درصدی هزینه حمل و سایر مولفه‌های تولید، قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است، در حالی که از آذر سال گذشته نرخ مصوب تغییری نداشته است.

نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با احتساب سرانه مصرف ۱۱ کیلو تخم مرغ به ازای هر نفر، تولید به ۹۰۰ هزار تن در سال می‌رسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، تصریح کرد: علی رغم کاهش تولید ناشی از افت جوجه ریزی ماه‌های قبل، اما میزان تولید جوابگوی نیاز داخل است که با این وجود مشکلی در تامین تولید تخم مرغ نداریم.