۰ نفر

بازار ملتهب تخم مرغ؛

چرا تخم مرغ به زیر قیمت مصوب رسید؟

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱
کد خبر: 532050
چرا  تخم مرغ به زیر قیمت مصوب رسید؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه 2 میلیون مرغ تخم‌گذار بیش از آمار هر ماهه راهی کشتارگاه‌ها شده است، گفت: دولت آینده خود را آماده بازار ملتهب تخم مرغ و افزایش قیمت آن کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، صدرا علی اکبرخانی با اشاره به مشکلات مرغداران، اظهار کرد: قیمت نهاده‌های دامی دولتی، واکسن، دستمزد، کارتون، شانه و .... به چند برابر افزایش یافته و هزینه تولید تخم مرغ را به شکل چشمگیری بالا برده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که هزینه تولید بالا رفته، تخم مرغ از مرغداران زیر قیمت مصوب خریداری می‌شود.

علی اکبر خانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مرغداران در هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از 8 هزار تومان زیان می‌دهند، گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از 18 هزار تومان و قیمت خرید تخم مرغ از مرغداران کمی بیش از 9 هزار تومان است.

وی یادآور شد: در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته افت قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

علی اکبر خانی نتیجه افت قیمت و زیان مرغداران را حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار دانست.

به گفته وی؛ تنها در اردیبهشت ماه گذشته 2 میلیون بیش از آمار معمول مرغ تخم‌گذار راهی کشتارگاه شده است.

علی اکبرخانی توضیح داد: به طور معمول هر ماه بیش از 3 میلیون قطعه مرغ تخمگذار به دلیل پایان دوره مفید تولید به کشتارگاه سپرده می‌شود، اما در اردیبهشت ماه گذشته این آمار به 5 میلیون قطعه رسید که معنی آن حذف گله‌ها است.

وی هشدار داد که نتیجه حذف گله‌ها کاهش تولید و افزایش قیمت خواهد بود.

علی اکبرخانی پیش‌بینی کرد: جهش قیمت تخم مرغ در مردادماه اتفاق می‌افتد و دولت آینده باید خود را آماده بازار ملتهب تخم مرغ و افزایش قیمت آن کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدام پیشگیرانه‌ می‌توان برای جلوگیری از التهاب بازار تخم مرغ و گرانی آن کرد، گفت: حدود 2 ماه پیش پیشنهادات خود را به مسئولان داده‌ایم، اما به نظر می‌رسد اینبار نیز گوش شنوایی برای شنیدن آن نیست.

علی اکبرخانی سه پیشنهاد اصلی برای بهبود شرایط تولید تخم مرغ و جلوگیری از کشتار گله‌ها را حذف عوارض صادراتی، ذخیره‌سازی و اصلاح قیمت مصوب مطابق با هزینه تمام شده تولید برشمرد.