۰ نفر

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور؛

به اندازه کافی ذخایر برنج تولیدی و وارداتی داریم

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۰۰
کد خبر: 528925
به اندازه کافی ذخایر برنج تولیدی و وارداتی داریم

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج با بیان اینکه بازار پر از برنج وارداتی است و کمبودی در ذخایر برنج کشور نداریم، گفت: با توجه به تولید دو میلیون و ۲۵۰ هزار تنی برنج در کشور، نیاز سالانه واردات این محصول ۷۵۰ هزار تن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ «جمیل علیزاده شایق» روز سه شنبه درخصوص برخی ادعاهامبنی بر وجود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج تا سه ماه آینده و اتمام ذخایر کشور، افزود: از سال ۹۲ تاکنون سالانه بین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج یعنی بیش از نیاز کشور این محصول تامین و وارد می شود.

وی اظهارداشت: با وجود کاهش سرانه مصرف، نیاز سالانه کشور همچنان حدود سه میلیون تن است بنابراین باید حدود ۷۵۰ هزار تن برنج تامین و وارد می شد، اما هر ساله ما شاهد واردات دو تا سه  برابری برنج به کشور هستیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته با توجه به وضعیت بارندگی مطلوب، تولید برنج ما بیش از انتظار بود یعنی سطح زیرکشت برنج به بیش از ۶۲۰ هزار هکتار و میزان تولید تا دو میلیون و ۲۵۰ هزارتن رسید که رقم قابل توجهی است.

علیزاده شایق درباره ادعای پیش از این انجمن واردکنندگان درباره تاخیر در تامین ارز تخصیصی گفت: این ادعا رد شده است، زیرا در زمانی که برخی ادعا داشتند با ارز آزاد برنج وارد می کنند همچنان دولت به آنها ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می داد تا اینکه دولت به دلیل مشکلات ارزی ناچار به تبدیل ارز برنج از رسمی به نیمایی شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور با بیان اینکه بازار پر از برنج وارداتی است، اضافه کرد: اکنون اگر انجمن واردکنندگان برنج مدعی اتمام ذخایر برنج وارداتی کشور است بگویندکه سرنوشت برنج‌های وارداتی چه بود، آیا قاچاق، صادر، احتکار یا به دریا ریخته شده است؟

علیزاده شایق گفت: قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی کند زیرا این ادعاها، اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است که می تواند در قیمت برنج داخلی و وارداتی تاثیرگذار باشد و آرامش بازار را برهم بریزد.  

 به تازگی مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرده بود: ذخایر کنونی برنج کشور بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است که ۲ تا ۳ ماه آینده تمام می‌شود و این امر برای کشور خطرناک است.

به گفته وی، به دلیل تشدید خشکسالی ها بدون شک با کاهش تولید داخلی و همچنین محدودیت در واردات با کمبود شدید برنج در کشور روبرو خواهیم شد که امری نگران کننده است.