۰ نفر

جهاد کشاورزی ارائه کرد؛

۴پیشنهاد برای مدیریت بازار گوشت و حمایت از دامداران

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبر: 524711
 ۴پیشنهاد برای مدیریت بازار گوشت و حمایت از دامداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران کشور گفت: با توجه به مشکلات خشکسالی و فروش دام مولد توسط دامداران در سطح کشور این اتحادیه طرحی ۴ گانه را برای مدیریت بازار گوشت قرمز کشور و در حمایت از دامداران با ارسال نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی ارایه نمود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور اظهار داشت: به منظور حل مشکل تولید گوشت قرمز و جلوگیری از تبعات زیانبار اقتصادی و معیشتی برای قشر دامدار کشور و همینطور مصرف کننده و عدم حذف کامل گوشت قرمز از سفره مردم پیشنهادی را در قالب 4 بند به وزیر جهاد کشاورزی برای برون رفت از این بحران ارایه داده ایم.

وی افزود: اعتقاد داریم که در برنامه های بلند و میان مدت، با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و همینطور همکاری تشکل های مرتبط با صنعت دام سبک کشور می توانیم به راحتی مشکل تامین گوشت قرمز را برای مردم مرتفع نماییم و همینطور با حمایت از دامداران کشور برای حفظ ذخایر دام مولد کشور در فصل بعدی عرضه دام در پاییز بتوانیم جمعیت دامی کشور را محفوظ نگه داریم.

وی افزود: با توجه به مشکلات اخیر صنعت دامپروری کشور از یکطرف و وجود خشکسالی و کم آبی و فقر مراتع و کمبود علوفه در سال جدید از طرف دیگر باعث شده صنعت تولید گوشت قرمز خصوصاً در دام سبک با مخاطرات جدی روبرو شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران کشور ادامه داد: لزوم برنامه ریزی و مدیریت منابع موجود و استفاده از همه توان بخش اعم از دولت و بخش خصوصی بیش از پیش نمایان می باشد و باتوجه به نقش مهم تشکلهای دامپروری در چرخه تولید و توزیع تولیدات دامی که متشکل از سرمایه دامداران بوده و توسط خودشان و در جهت منافع تولیدکننده مدیریت می شوند، استفاده از پتانسیل تشکلهای دامپروری نیز بدیهی به نظر می رسد.

آزاد افزود: باتوجه به فصلی بودن تولید در دام سبک و مشکلات اخیر مانند تأمین نهاده های دامی در بازار آزاد و وجود خشکسالی، دامدار توانایی نگهداری و تعلیف دامهای خود را ندارد و در حال  فروش دام مولد خود می باشد که این موضوع علاوه بر از بین رفتن ذخایر ژنتیکی باعث عدم تولید و زایش برای فصل بعدی خواهد بود و موجب خسارت و نابودی تولید در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور اضافه کرد: این اتحادیه در راستای رسالت تشکلی خود پیشنهادات خود را برای عبور از این بحران در 4 بخش به وزیر جهاد کشاورزی ارایه نموده است.

وی افزود: نخستین راه حلی که پیشنهاد نمودیم، تغییر در اولویت تخصیص نهاده ها به گوشت قرمز می باشد که در حال حاضر اولویت آخر دولت می باشدو بر همین اساس دامدار مجبور است نهاده های دامی مورد نیاز خود را با 3 تا 4 برابر قیمت مصوب تهیه نماید که این امر موجبات بالا رفتن قیمت گوشت قرمز و پایین بودن بهره وری تولید درواحدهای دامپروری کشور را موجب می شود.

آزاد افزود: پیشنهاد دیگری که ارایه نمودیم خرید تضمینی گوشت قرمز دام سبک با حضور شرکت پشتیبانی امور دام و تشکلها از طریق تخصیص نهاده در مقابل تحویل گوشت می باشد و اگر نقش محوری به تشکلها واگذار گردد،  پرواربندی به صورت اصولی تر و با وزن لاشه بهتر و بهره وری بالاتر صورت خواهد گرفت و دامدار نیز انگیزه کافی برای ادامه تولید را خواهد داشت.

وی گفت: سالیانه در کشور چیزی در حدود چندین میلیون تن ضایعات کشاورزی داریم که بسیاری از آنها معضلات زیست محیطی برای کشور ایجاد نموده اند، استفاده از این ضایعات در بخش تولید خوراک و تبدیل آنها به خوراک قابل استفاده دام می تواند بخشی از مشکلات کمبود نهاده ها را مرتفع سازد. حمایت از پروژه های استفاده از ضایعات محصولات کشاورزی مانند غنی سازی کاه گندم و ... که در سالهای قبل به صورت جزئی اجرا شده است نیز پیشنهاد دیگری است که ارایه دادیم.

وی در انتها رفع ممنوعیت صادرات فصلی دام را گزینه ی بعدی برای کنترل بازار گوشت قرمز بر شمرد و خاطر نشان ساخت: مجوز صادرات دام در فصول عرضه به مقدار معین و اخذ عوارض و هزینه کردن درآمد بدست آمده جهت طرح های ارائه شده و بهداشت دام می تواند مشکل تأمین بودجه و افزایش بهره وری را در بسیاری از واحدهای دامپروری مرتفع نماید.