۰ نفر

نیم‌لیتر روغن زیتون؛ ۱۰۰هزار تومان

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۵۲
کد خبر: 523339
نیم‌لیتر روغن زیتون؛ ۱۰۰هزار تومان

مصرف روغن زیتون در کشور ما با وجود فرهنگ‌سازی برای مصرف آن هنوز بسیار کمتر از روغن‌های دیگر است که بخشی از این مشکل به قیمت بالای این نوع روغن برمی‌گردد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اما در 6ماه گذشته مشکلات بازار روغن و افزایش قیمت انواع روغن ذرت و آفتابگردان که قبلا قیمت‌های بسیار پایین‌تری داشتند، باعث شد گرانی روغن زیتون کمرنگ‌تر شود.

انواع مختلف روغن زیتون بدون بو یا بودار، تصفیه‌نشده، بکر و فرابکر در سوپرمارکت‌ها وجود دارد که بسته به ذائقه می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد و برای بهبود سلامت خانواده مصرف آن را جایگزین انواع روغن‌های نسبتا مضر دیگر کرد. بعضی از انواع روغن زیتون حتی برای مصارف سرخ‌کردنی هم قابل استفاده هستند. 

برندهای زیادی در سال‌های اخیر به‌طور اختصاصی در زمینه تولید روغن زیتون فعال شده‌اند که از معروف‌ترین‌ها می‌توان به سی‌سام اشاره کرد که شیشه‌های گرد آن محصولاتش را از دیگر برندها متمایز کرده است. پیک، هایپراستار، فامیلا و البته لادن که در زمینه تولید انواع روغن سابقه‌ای طولانی دارد دیگر برندهای موجود در سوپرمارکت‌ها هستند که تنوع نسبتا خوبی از روغن‌های تصفیه‌شده، بی‌بو یا طبیعی و ساده، بکر یا فرابکر را تولید و عرضه کرده‌اند. میانگین قیمت یک روغن زیتون 250میلی‌لیتری در سوپرمارکت‌ها که تا سال گذشته 40هزار تومان بود، اکنون به بالای 60هزار تومان رسیده و برای حجم 500میلی‌لیتری هم میانگین 80هزار تومانی پارسال به 100هزار تومان رسیده است. 

با وجود تولید داخلی قابل ‌قبول قیمت زیتون و روغن زیتون در بازار در حدی است که این 2محصول در سبد مصرف بسیاری از اقشار جایی ندارند، کما اینکه به‌ گفته مسئولان سرانه مصرف از 200گرم هم پایین‌تر آمده و به 150گرم در یکی، 2سال اخیر رسیده است.