۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

افزایش ١٠٠درصدی قیمت خرید تضمینی گندم / جایزه هزار تومانی برای تحویل به مراکز خرید

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷
کد خبر: 522877
افزایش ١٠٠درصدی قیمت خرید تضمینی گندم / جایزه هزار تومانی برای تحویل به مراکز خرید

قیمت خرید تضمینی گندم پس از انتظارات بسیار، بالاخره تعیین شد، در این بین اما ابهاماتی در خصوص سازوکار قیمت پرداختی به ازای هر کیلو گندم وجود دارد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛  کشاورزان مدت زیادی در انتظار تعیین نرخ قیمت خرید تضمینی گندم بودند تا تکلیف خود را برای فروش محصول بدانند؛ حال با گذشت چند ماه، انتظارات کشاورزان به پایان رسید و قیمت خرید تضمینی گندم تعیین شد.

قانون خرید تضمینی جدید از ابتدا تا کنون

گندم یکی از محصولات مهم و استراتژیک هر دولتی برای تامین امنیت غذایی است؛ در کشور ما نیز در جهت تامین امنیت غذایی، سال‌ها پیش قانون خرید تضمینی گندم تصویب شد؛ اما به مرور زمان این قانون کارآیی خود را از دست داد و از آنجا که کشاورزان در تعیین قیمت محصول خود نقش نداشتند، نمی‌توانست رضایت آنان را جلب کند. در نتیجه نارضایتی کشاورزان، تولید کاهش یافته و در نهایت امنیت غذایی نیز به خطر می‌افتاد.

از این رو اصلاح قانون خرید تضمینی، به صورتی که کشاورزان هم در تعیین قیمت محصول خود نقش داشته باشند، یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم بود. این قانون در نیمه دوم سال گذشته اصلاح و مقرر شد تا قیمت پیشنهادی کشاورزان هم در تعیین قیمت خرید تضمینی، مورد توجه قرار گیرد؛ باوجود اینکه قانون خرید تضمینی در اوایل نیمه دوم سال گذشته تصویب شده بود اما قیمت خرید تضمینی همچنان تا هفته پیش و بدون مد نظر قراردادن پیشنهاد کشاورزان، ۴هزار تومان اعلام می‌شد؛ قیمتی که مورد قبول کشاورزان نبود.

کشاورزان قیمت ۴هزار تومانی را عاملی برای هرز رفتن گندم می‌دانستند و معتقد بودند با این قیمت گندم خوراک دام شده و کشور به واردات این محصول استراتژیک وابسته خواهد شد.

در روزهای اخیر حرف‌های ضد و نقیض زیادی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم مطرح می‌شد؛ از سویی قیمت همان ۴هزار تومان اعلام شده بود اما گفته می‌شد به تمام کشاورزانی که گندم خود را به مراکز خرید تحویل دهند، جایزه هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم گندم تعلق می‌گیرد. در واقع از این طریق قانون خرید تضمینی دور زده می‌شد و باوجود اینکه نظر کشاورزان نیز اعمال می‌شد، قیمت مبنا برای سال بعد ۴هزار تومان در نظر گرفته می‌شد. از سویی دیگر نیز وزیر جهاد کشاورزی اعلام داشت: قیمت خرید تضمینی مورد نظر کشاورزان تصویب شده است؛ اقتصاد آنلاین به منظور رفع این ابهامات به گفت‌وگو با عطاالله هاشمی، رییس بنیاد ملی گندمکاران پرداخت.

۵هزار تومان؛ قیمت خرید تضمینی

هاشمی در این گفت‌وگو با تایید گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: خوشبختانه مذاکرات ما با مجلس، هیات دولت و... نتیجه داد و خواسته ما حاصل شد؛ یعنی نرخ گندم نسبت به سال گذشته دقیقا ۱۰۰درصد افزایش داشت و قیمت خرید تضمینی که سال گذشته ۲هزار و ۵۰۰تومان بود، امسال به ۵هزار تومان رسیده است.

مابه‌التفاوت گندم‌هایی که به نرخ ۴هزار تومانی خریداری شده بود، پرداخت می‌شود

رییس بنیاد ملی گندمکاران در ادامه تاکید کرد: مابه‌التفاوت هزینه به گندمکارانی که گندم خود را با قیمت ۴هزار تومان به فروش رسانده بودند، پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص جایزه هزار تومانی توضیح داد: پیشتر پیشنهادی مبنی بر جایزه هزار تومانی مطرح شده بود که ما این پیشنهاد را نپذیرفتیم؛ زیرا یک ماه و نیم دیگر دوباره برای سال آینده قیمت‌گذاری می‌کنیم و می‌خواستیم قیمت ۵هزار تومانی مبنایی برای سال آینده باشد. 

هاشمی در پایان گفت: ما از وزارت صمت درخواست داریم الزامات را برای خرید خوب فراهم کنند تا گندم خوراکی انسان هرز نرود. اکنون کشاورزان از نرخ راضی هستند اما نحوه خرید مهم است که اگر وزارت صمت خوب عمل کند، ما خرید خوبی خواهیم داشت.