۰ نفر

با کاهش قدرت اقتصادی خرید خانوارها؛

سرانه مصرف گوشت قرمز به ۶کیلو رسید

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳
کد خبر: 522699
سرانه مصرف گوشت قرمز به ۶کیلو رسید

مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: نبود تقاضا و کاهش قدرت اقتصادی خرید خانوار منجر به کاهش سرانه مصرف از ۱۲کیلو به ۶کیلوگرم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، افشین دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به دلایل کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور اظهار کرد: در گوشت ۲ مصرف کننده عمده داریم که با افزایش قیمت گوشت، خانوار‌ها قدرت خرید ندارند. همچنین بخش دیگری از مصرف به علت ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و مراکز گردشگری کاهش یافت.
وی افزود: بنابر آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو گرم رسیده که علت اصلی آن را در نبود تقاضا و کاهش قدرت اقتصادی خانوار باید جست و جو کرد.
دادرس با بیان اینکه قیمت تمام شده دام به نرخ علوفه بستگی دارد، گفت: ۷۵ درصد هزینه‌های دامداری مربوط به خوراک است و با افزایش قیمت خوراک، نرخ گوشت در بازار افزایش می‌یابد. در شرایط فعلی دامداران به سبب نبود کشش بازار و عرضه کمتر از قیمت تمام شده تولید زیان می‌دهند.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۶۰ هزار تومان و لاشه در کشتارگاه را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو لاشه با حداکثر ۱۰ درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر ناشی از تعدد وجود واسطه و دلال و تفاوت در اجاره سرقفلی در سطح شهر است.
مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان با اشاره به اینکه نرخ نهاده‌های دامی بالاتر از توان و تحمل دامدار است، تصریح کرد: با افزایش قیمت نهاده، نرخ گوشت بالا می‌رود؛ از این رو موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم.